Opas aloittelevalle B2B-myyjälle
Collin, Oliver (2025)
Collin, Oliver
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013511
Tiivistelmä
Myynnin kehittäminen on yrityksille tärkeä osa menestyksekästä liiketoimintaa. Asiakkaiden odotukset ja ostokäyttäytyminen ovat muuttuneet suuntaan, jossa laadukas asiakaskokemus on keskeisessä roolissa. Yritykset eivät voi tarjota pelkkää tuotetta tai palvelua, vaan niiden on vastattava asiakkaiden korkeisiin odotuksiin tarjoamalla kokonaisvaltainen, sujuva ja positiivinen vuorovaikutuskokemus koko myyntiprosessin ajan.
Samalla myyjän rooli on muuttunut entistä enemmän asiantuntevaksi yhteistyökumppaniksi. Myynnissä korostuu yhä enemmän konsultatiivinen lähestymistapa, jossa ratkaistaan asiakkaan ongelmia ja luodaan arvoa asiakkaalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yrityksien B2B-myyntiä tarjoamalla uusille myyjille kattava, mutta helposti lähestyttävä sekä käytännönläheinen myyntiopas. Myyntiopasta voidaan käyttää nykyisten myyjien työskentelyn tukena tai uusien myyjien kouluttamisen materiaalina.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käydään läpi tavoitteellisen asiakaskohtaamisen eri vaiheita, niissä huomioitavia asioita ja käytettäviä tekniikoita sekä muita onnistuneen myyntitapaamisen kannalta tärkeitä asioita kuten luottamuksen rakentamista. Toiminnallisessa osuudessa esitellään itse tuotos eli myyntiopas. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään myös tuotoksen luomisen prosessia. Opinnäytetyön lopussa on pohdintaosuus koko opinnäytetyöstä ja sen tekemisestä opituista asioista.
Samalla myyjän rooli on muuttunut entistä enemmän asiantuntevaksi yhteistyökumppaniksi. Myynnissä korostuu yhä enemmän konsultatiivinen lähestymistapa, jossa ratkaistaan asiakkaan ongelmia ja luodaan arvoa asiakkaalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää yrityksien B2B-myyntiä tarjoamalla uusille myyjille kattava, mutta helposti lähestyttävä sekä käytännönläheinen myyntiopas. Myyntiopasta voidaan käyttää nykyisten myyjien työskentelyn tukena tai uusien myyjien kouluttamisen materiaalina.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käydään läpi tavoitteellisen asiakaskohtaamisen eri vaiheita, niissä huomioitavia asioita ja käytettäviä tekniikoita sekä muita onnistuneen myyntitapaamisen kannalta tärkeitä asioita kuten luottamuksen rakentamista. Toiminnallisessa osuudessa esitellään itse tuotos eli myyntiopas. Toiminnallisessa osuudessa käsitellään myös tuotoksen luomisen prosessia. Opinnäytetyön lopussa on pohdintaosuus koko opinnäytetyöstä ja sen tekemisestä opituista asioista.