Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median vaikuttajien verotus – Opas kaupallisten yhteistöiden verotukseen

Hämäläinen, Milla (2025)

 
Avaa tiedosto
Hämäläinen_Milla.pdf (7.668Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013695
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median vaikuttajien verottaminen erityisesti kaupallisten yhteistöiden näkökulmasta. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lopputuotoksena opas, josta kohderyhmä, eli nuoret sekä juuri vaikuttajauransa aloittaneet, saisivat helposti ja nopeasti apua verotuskäytänteisiin. Oppaan sisältöön yhdistettiin verottamisen lisäksi myös lyhyesti informaatiota vaikuttajista sekä kaupallisista yhteistöistä, jotta taustat olisivat mahdollisimman hyvin hallussa. Työn ulkopuolelle jätettiin yhteistöiden saamiseen ja niiden merkitsemiseen liittyvät ohjeistukset, näitä sivuttiin ainoastaan vastuullisuuden ja eettisyyden näkökulmasta.

Tietoperustassa tarkasteltiin erilaisia sosiaalisia medioita ja kyseisillä alustoilla toimivia vaikuttajia sekä heidän työtään kaupallisten yhteistöiden parissa. Erityisesti tietoperustan verotusosiossa hyödynnettiin paljon Verohallinnon virallisia sivuja, jotta verotukseen saatiin mahdollisimman ajankohtaiset ja todelliset tiedot.

Opinnäytetyön kirjoittaminen alkoi vuoden 2024 alkukesästä, ja se saatiin päätökseen keväällä 2025. Verotuksesta kertovaan osioon informaatio kerättiin kokonaisuudessaan vuoden 2025 puolella, jotta julkaisuvaiheessa ajantasaisuus olisi mahdollisimman realistinen. Työ tehtiin, sillä vaikuttajien määrä kasvaa voimakkaasti sosiaalisen median myötä. Vaikuttajien verottamiseen liittyvät ohjeistukset oppaan muodossa ovat kuitenkin vaikeasti löydettävissä. Tästä syystä oppaan lisääminen esimerkiksi PR-toimistojen tarjontaan voisi palvella monia henkilöitä ja auttaa levittämään tietoisuutta aiheesta.

Lopputuotoksena syntynyt opas luotiin Canvan avulla, jotta opas saatiin niin tulostettavaan kuin pdf-muotoon. Canvan avulla työn jälleen kehittäminen sekä tiedon ajantasaistaminen on mahdollista. Oppaan laatimisessa kiinnitettiin myös huomiota sen ulkoasuun ja helppolukuisuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste