Inklusiivinen ja lapsen osallisuutta tukeva liikkuminen varhaiskasvatuksessa : kuvamateriaalipaketti Kouvolan varhaiskasvatuksen käyttöön
Hietsalo, Anneli (2025)
Hietsalo, Anneli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013740
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on inklusiivinen ja lapsen osallisuutta tukeva liikkuminen varhaiskasvatuksessa. Kouvolan varhaiskasvatuksessa oli noussut esiin tarve valmiista ja helposti hyödynnettävästä kuvamateriaalipaketista, jonka avulla lasten liikkumista voitaisiin edistää ja tukea varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Sen tavoitteena oli tuottaa inklusiivisuutta ja lapsen osallisuutta tukeva valmis kuvamateriaalipaketti Kouvolan varhaiskasvatuksen käyttöön. Kuvamateriaalipakettia kehitettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Kuvamateriaalia koekäytettiin Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikössä Peippolan päiväkodissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Menetelmänä kehittämistyössä käytettiin strukturoimatonta havainnointia ja aivoriihtä. Kuvamateriaalista pyydetiin sanallista palautetta lapsilta ja varhaiskasvatusyksikön henkilöstöltä.
Kuvamateriaalipaketti sisältää Papunetin kuvapankista otettuja kuvia ja opiskelijan ottamia valokuvia. Kuvamateriaalipaketti koostuu eri värein kehystetyistä kuvakorteista: vinkkikortit kuvakorttien hyödyntämiseen, kuvakortit liikuntavälineistä, liikkumistaidoista ja liikkumisympäristöistä sekä hymiökortit lapsia osallistavan arvioinnin tueksi. Kehittämistyön tuloksena syntyvän kuvamateriaalipaketin kortit ovat palautteen mukaan selkeitä, helposti käytettäviä, monipuolisia sekä lapsia innostavia ja osallistavia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Sen tavoitteena oli tuottaa inklusiivisuutta ja lapsen osallisuutta tukeva valmis kuvamateriaalipaketti Kouvolan varhaiskasvatuksen käyttöön. Kuvamateriaalipakettia kehitettiin konstruktivistisen mallin mukaan. Kuvamateriaalia koekäytettiin Kouvolan kaupungin varhaiskasvatusyksikössä Peippolan päiväkodissa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Menetelmänä kehittämistyössä käytettiin strukturoimatonta havainnointia ja aivoriihtä. Kuvamateriaalista pyydetiin sanallista palautetta lapsilta ja varhaiskasvatusyksikön henkilöstöltä.
Kuvamateriaalipaketti sisältää Papunetin kuvapankista otettuja kuvia ja opiskelijan ottamia valokuvia. Kuvamateriaalipaketti koostuu eri värein kehystetyistä kuvakorteista: vinkkikortit kuvakorttien hyödyntämiseen, kuvakortit liikuntavälineistä, liikkumistaidoista ja liikkumisympäristöistä sekä hymiökortit lapsia osallistavan arvioinnin tueksi. Kehittämistyön tuloksena syntyvän kuvamateriaalipaketin kortit ovat palautteen mukaan selkeitä, helposti käytettäviä, monipuolisia sekä lapsia innostavia ja osallistavia.
