Esihenkilöviestintä organisaatiokulttuurin rakentajana
Anttila, Janniina (2025)
Anttila, Janniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013732
Tiivistelmä
Työyhteisön ilmapiiri ei synny sattumalta – se rakentuu arjen vuorovaikutuksessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten esihenkilöviestintä rakentaa ja ylläpitää organisaatiokulttuuria suomalaisessa prosessiteollisuuden toimintaympäristössä. Tutkimuksen taustalla oli tarve kehittää viestintää työympäristössä, jossa vuorotyö ja hajautetut tiimit haastavat arjen vuorovaikutusta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esihenkilöviestintä vaikuttaa työntekijöiden kokemukseen työyhteisöstä ja organisaatiokulttuurista, millaisia viestintäkäytäntöjä esihenkilöt hyödyntävät ja miten niitä voitaisiin kehittää. Teoreettinen viitekehys rakentui organisaatiokulttuurin, sisäisen viestinnän ja johtamisen tutkimuksesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin organisaatiokulttuurin keskeisiä teorioita, arvoja ja kulttuurin johtamista. Toisessa osassa syvennyttiin organisaation sisäiseen viestintään, esihenkilöviestintään sekä positiivisen viestinnän merkitykseen johtamistyössä.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä määrällistä ja laadullista aineistoa. Määrällinen osuus pohjautui kohdeorganisaatiossa marraskuussa 2024 toteutettuun sisäisen viestinnän kyselyyn. Laadullinen aineisto kerättiin helmikuussa 2025 toteutetuilla haastatteluilla sekä maaliskuussa järjestetyssä kehittämistyöpajassa. Yhteensä nämä aineistot tarjosivat syvällisen ja monipuolisen kuvan esihenkilöviestinnän nykytilasta ja kehittämistarpeista kohdeorganisaatiossa.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöviestintä on keskeinen tekijä organisaatiokulttuurin rakentumisessa. Viestinnän keinoin konkretisoituvat arvot, toimintaperiaatteet ja yhteinen suunta arjen työssä. Selkeä, johdonmukainen ja osallistava viestintä lisää luottamusta, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tukee kulttuuria, jossa työntekijät kokevat itsensä kuulluiksi ja nähdyiksi.
Tutkimuksessa tunnistettiin viisi konkreettista kehittämisteemaa: tiedonkulun selkeys ja säännöllisyys, palautekulttuurin vahvistaminen, esihenkilöiden viestintäosaamisen kehittäminen, strategian ja tavoitteiden viestinnän parantaminen sekä viestintäkanavien tehokkaampi hyödyntäminen. Työn tuottamia havaintoja voidaan hyödyntää esihenkilöviestinnän kehittämisessä myös muissa vastaavissa toimintaympäristöissä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esihenkilöviestintä vaikuttaa työntekijöiden kokemukseen työyhteisöstä ja organisaatiokulttuurista, millaisia viestintäkäytäntöjä esihenkilöt hyödyntävät ja miten niitä voitaisiin kehittää. Teoreettinen viitekehys rakentui organisaatiokulttuurin, sisäisen viestinnän ja johtamisen tutkimuksesta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin organisaatiokulttuurin keskeisiä teorioita, arvoja ja kulttuurin johtamista. Toisessa osassa syvennyttiin organisaation sisäiseen viestintään, esihenkilöviestintään sekä positiivisen viestinnän merkitykseen johtamistyössä.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti yhdistämällä määrällistä ja laadullista aineistoa. Määrällinen osuus pohjautui kohdeorganisaatiossa marraskuussa 2024 toteutettuun sisäisen viestinnän kyselyyn. Laadullinen aineisto kerättiin helmikuussa 2025 toteutetuilla haastatteluilla sekä maaliskuussa järjestetyssä kehittämistyöpajassa. Yhteensä nämä aineistot tarjosivat syvällisen ja monipuolisen kuvan esihenkilöviestinnän nykytilasta ja kehittämistarpeista kohdeorganisaatiossa.
Tulokset osoittivat, että esihenkilöviestintä on keskeinen tekijä organisaatiokulttuurin rakentumisessa. Viestinnän keinoin konkretisoituvat arvot, toimintaperiaatteet ja yhteinen suunta arjen työssä. Selkeä, johdonmukainen ja osallistava viestintä lisää luottamusta, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tukee kulttuuria, jossa työntekijät kokevat itsensä kuulluiksi ja nähdyiksi.
Tutkimuksessa tunnistettiin viisi konkreettista kehittämisteemaa: tiedonkulun selkeys ja säännöllisyys, palautekulttuurin vahvistaminen, esihenkilöiden viestintäosaamisen kehittäminen, strategian ja tavoitteiden viestinnän parantaminen sekä viestintäkanavien tehokkaampi hyödyntäminen. Työn tuottamia havaintoja voidaan hyödyntää esihenkilöviestinnän kehittämisessä myös muissa vastaavissa toimintaympäristöissä.
