Nyanställd personals upplevelse av handledning på ett åldringshem
Bäckman, Jessika (2015)
Bäckman, Jessika
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084031
Tiivistelmä
Antalet äldre ökar i vårt samhälle hela tiden. Det bidrar till ett ökat behov av personal på olika enheter inom äldreomsorgen. Detta i sin tur leder till ett stort behov av kvalitativ handledning för nyanställd personal. Syftet med denna studie är att ta reda på vilka fak-torer som gör att en handledning upplevs som kvalitativ, och om det finns behov för förbättringar i hur en handledning utförs. Metoden som har använts är en deskriptiv lit-teraturöversikt och intervjuer. Begränsningen har gjort till enheter för åldringsvård. Ar-betet är ett beställningsarbete till Folkhälsans enhet I Helsingfors. Referensramen för denna studie är ork i arbetet. Studiens skall svara på dessa forskningsfrågor 1) Hur stor roll spelar bemötandet av personalen på enheten in på arbetstrivseln? 2) Hur upplevs den handledningen som de nyanställda fick? 3) Finns det behov av att fortsätta utveckla handledningen? . Resultatet visar att man kan öka på arbetstrivseln hos nyanställd per-sonal genom att ge ett gott bemötande. Ett gott bemötande kännetecknas genom att man kommer fram och hälsar, visar den nya runt på enheten och att man får den nya att känna sig som en i gänget från början. Resultatet visar också att man kunde förbättra på handledningens struktur och innehåll genom att använda sig av en checklista för handledningen genom hela handledningsperioden. The amount of older people is constantly increasing in our society. This leads to an in-creased need of competent staff in different care-facilities within the elderly care which in turn this leads to a big need for qualitative tutorials for newly hired staff. The purpose of this study is to find out which factors make a tutorial experienced as qualitative and if there is need for improvement in how the tutorial is carried out. The method this study uses is a descriptive literature review with interviews. Restrictions have been made to in-volve only facilities for elderly care and this study is a contract work for one of Folkhälsans units in Helsinki. The frame of reference for this study is coping at work. The study should answer following research questions 1) how much does the hospitality of the staff impact into the job satisfaction 2) how was the tutorial experienced by the newly hired staff 3) is there any need to improvements in how the tutorial is performed. The results show it is possible to increase job satisfaction by providing a good treatment of the staff from the beginning. You recognize a good treatment by shaking hands with a new person when they arrive, you show them around the facility and you make them feel like “one of the gang” right from the beginning. The results also show that there are some improve-ments that could be done in how the tutorial is performed. One way is by using a check-list designed for tutorials throughout the whole tutorial period.