Seksuaalisuus osana hyvinvointia
Ahonen, Katja; Wahlstedt, Katja (2025)
Ahonen, Katja
Wahlstedt, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113902
Tiivistelmä
Seksuaalinen hyvinvointi tulisi huomioida hoitotyössä paremmin, sillä siihen sisältyy ihmisen turvallisuuden tunne ja itsensä hyväksyminen. Seksuaalisuuden ja sen puheeksi ottamisen havaittiin näyttäytyvän sairaanhoitajan tutkinto-ohjelmassa hyvin pienessä määrin, vaikka koulutuksessa tuodaan ilmi seksuaalikasvatuksen tärkeys terveen minäkuvan ja kehonkuvan muodostumiselle. Lisäksi työelämässä seksuaalisuuden merkityksen kokonaisvaltaisessa hoitotyössä huomattiin helposti sivuutettavan etenkin lyhytkestoisissa potilaskohtaamisissa. Opinnäytetyön teoriapohjaan etsittiin laajasti kansainvälisiä tutkimuksia aiheesta ja todettiin, että puutteita seksuaalisuuden puheeksi ottamisessa on havaittu myös tutkimuksissa laajasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ja valmiuksia ottaa seksuaalisuus puheeksi. Kohderyhmäksi valikoituivat vastaanotoilla ja lyhytaikaista hoitoa tarjoavilla osastoilla työskentelevät hoitajat, joissa asiakkaisiin ja potilaisiin ei muodostu samalla tavalla jatkuvaa hoitosuhdetta kuin esimerkiksi asumispalveluissa. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita koulutuksessa ja työelämässä, jotta koulutus ja hoitotyön käytännöt voisivat jatkossa tukea seksuaaliterveyttä entistä paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely luotiin Webropolilla suljetuin kysymyksin. Kysely jaettiin Facebookin suljetussa HOITAJAT – ryhmässä. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin. Tulosten perusteella seksuaalisuuden puheeksi otto koettiin tärkeänä aiheena. Koulutukseen toivottiin lisää sisältöä seksuaalisuuden puheeksi ottoon ja työelämältä toivottiin selkeitä ohjeita ja protokollia tukemaan seksuaalisuuden huomiointia osana asiakkaan tai potilaan kokonaisvaltaista hoitoa. Tulokset olivat hyvin yhdenmukaiset opinnäytetyön teoriapohjan tutkimusten kanssa.
Johtopäätöksinä esitettiin kehittämisehdotuksia sekä koulutukseen että työelämään. Sisällöllisesti koulutus voisi paremmin valmistaa hoitajia ottamaan seksuaalisuus puheeksi työelämässä. Työelämä taas voisi varmistaa seksuaalisuuden puheeksi ottamisen helppouden avoimella ilmapiirillä ja normalisoimalla aiheen sisällyttämällä sen osaksi jokapäiväistä työtä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ja valmiuksia ottaa seksuaalisuus puheeksi. Kohderyhmäksi valikoituivat vastaanotoilla ja lyhytaikaista hoitoa tarjoavilla osastoilla työskentelevät hoitajat, joissa asiakkaisiin ja potilaisiin ei muodostu samalla tavalla jatkuvaa hoitosuhdetta kuin esimerkiksi asumispalveluissa. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita koulutuksessa ja työelämässä, jotta koulutus ja hoitotyön käytännöt voisivat jatkossa tukea seksuaaliterveyttä entistä paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely luotiin Webropolilla suljetuin kysymyksin. Kysely jaettiin Facebookin suljetussa HOITAJAT – ryhmässä. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin. Tulosten perusteella seksuaalisuuden puheeksi otto koettiin tärkeänä aiheena. Koulutukseen toivottiin lisää sisältöä seksuaalisuuden puheeksi ottoon ja työelämältä toivottiin selkeitä ohjeita ja protokollia tukemaan seksuaalisuuden huomiointia osana asiakkaan tai potilaan kokonaisvaltaista hoitoa. Tulokset olivat hyvin yhdenmukaiset opinnäytetyön teoriapohjan tutkimusten kanssa.
Johtopäätöksinä esitettiin kehittämisehdotuksia sekä koulutukseen että työelämään. Sisällöllisesti koulutus voisi paremmin valmistaa hoitajia ottamaan seksuaalisuus puheeksi työelämässä. Työelämä taas voisi varmistaa seksuaalisuuden puheeksi ottamisen helppouden avoimella ilmapiirillä ja normalisoimalla aiheen sisällyttämällä sen osaksi jokapäiväistä työtä.