Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Konsultatiivisen ja valmentavan otteen mahdollisuudet asiantuntijapalveluiden myynnissä

Lehtola, Jenni (2025)

 
Avaa tiedosto
Lehtola_Jenni.pdf (594.8Kt)
Lataukset: 


Lehtola, Jenni
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113916
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää, miten konsultatiivinen ja valmentava ote voivat edesauttaa asiantuntijapalveluiden myynnissä. Tämä antaa asiantuntijoille mahdollisuuden aktiivisempaan roolin liiketoiminnan kehittämisessä ja kasvattaa myynnillisyyden luontaiseksi osaksi jokaisen organisaation jäsenen päivittäistä työtä.

Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda selkeä ja käytännönläheinen toimintakartta siitä, miten konsultatiivista ja valmentavaa otetta voidaan tehokkaasti hyödyntää asiantuntijapalveluiden myynnissä. Toimintakartta osoittaa suuntaa siitä, miten, miksi ja milloin menetelmiä kannattaa hyödyntää. Tämä sisältää käytännönläheiset suositukset ja toimintatavat yrityksen käyttöön sekä analyysin asiantuntijoiden haastatteluista. Työ vastaa tarpeeseen, jossa perinteinen palvelumyynti ei enää riitä vaan asiakkaat odottavat syvää asiantuntijuutta ja arvoa tuottavaa vuoropuhelua.

Työssä yhdistyvät liiketoimintalähtöinen ajattelu, ihmisten kasvu, kehittyminen ja asiakasymmärrys. Konsultatiivinen ote tuo myyntiin ratkaisukeskeisyyttä ja strategista näkökulmaa, kun taas valmentava ote tukee asiakkaan omaa ajattelua, oivalluksia ja sitoutumista. Nämä otteet täydentävät toisiaan ja mahdollistavat pitkäkestoisia, luottamukseen perustuvia asiakassuhteita.

Tutkimus perustuu kvalitatiiviseen haastatteluaineistoon. Tulokset osoittavat, että vaikka käsitteet eivät ole kaikille tuttuja, toimintamalleja hyödynnetään käytännössä monin eri tavoin. Niiden onnistunut soveltaminen edellyttää kuitenkin mukavuusalueelta poistumista, kykyä sanoittaa oma rooli uudella tavalla ja rohkeutta kohdata asiakas kumppanina.

Kehittämisehdotuksissa korostuvat yhteisen kielen rakentaminen, jatkuva oppiminen sekä esimerkiksi Enneagram-kasvukartan hyödyntäminen yksilöllisessä valmennuksessa. Lopulta keskeinen oivallus on: Myynti ei ole irrallinen taito, vaan tapa kohdata asiakas arvostaen, ymmärtäen ja auttaen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste