Markkinointiviestinnän vuosikello: Keinot nuorten osakesijoittajien houkuttelemiseksi : Satakunnan Osakesäästäjät
Lammi, Miko (2025)
Lammi, Miko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Satakunnan Osakesäästäjille markkinointiviestinnän vuosikello vuodelle 2026. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen on käytännönläheinen ja toimiva markkinointiviestinnän vuosikello. Tavoitteen ja tutkimustehtävän saavuttamiseksi toteutettiin sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen tutkimus.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestinnän lisäksi digitaalisen markkinoinnin strategioita sekä osakesäästämistä.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu sekä kyselytutkimus. Teemahaastattelussa haastateltiin kolmea markkinoinnin ja sijoittamisen asiantuntijaa. Haastattelun teemoina olivat markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi sekä nuorten aikuisten sijoittamisen tottumukset. Teemahaastattelun pohjalta tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla hahmoteltiin yrityksen ulkoiset mahdollisuudet ja uhat sekä sisäiset vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi kyselytutkimuksen kautta saatiin arvokasta dataa liittyen nuorten aikuisten sijoittamiseen sekä markkinointiviestintään liittyvistä teemoista, jotka auttoivat toteuttamaan markkinointiviestinnän vuosikellon.
Teemahaastatteluiden ja kyselytutkimuksen pohjalta suunniteltiin SWOT-analyysi sekä markkinointiviestinnän vuosikello.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestinnän lisäksi digitaalisen markkinoinnin strategioita sekä osakesäästämistä.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu sekä kyselytutkimus. Teemahaastattelussa haastateltiin kolmea markkinoinnin ja sijoittamisen asiantuntijaa. Haastattelun teemoina olivat markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi sekä nuorten aikuisten sijoittamisen tottumukset. Teemahaastattelun pohjalta tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla hahmoteltiin yrityksen ulkoiset mahdollisuudet ja uhat sekä sisäiset vahvuudet ja heikkoudet. Lisäksi kyselytutkimuksen kautta saatiin arvokasta dataa liittyen nuorten aikuisten sijoittamiseen sekä markkinointiviestintään liittyvistä teemoista, jotka auttoivat toteuttamaan markkinointiviestinnän vuosikellon.
Teemahaastatteluiden ja kyselytutkimuksen pohjalta suunniteltiin SWOT-analyysi sekä markkinointiviestinnän vuosikello.
