Alakouluikäisen lapsen surun tukeminen
Hakola, Iida; Nyman, Heidi (2025)
Hakola, Iida
Nyman, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa suruvihko alakouluikäisen lapsen surun käsittelyn tueksi. Vihko kehitettiin tilanteisiin, joissa lapsen läheinen on parantumattomasti sairas. Suruvihko mahdollistaa lapselle tunteiden itsenäisen käsittelyn ja ymmärtämisen piirtämisen, kirjoittamisen ja lukemisen avulla. Opinnäyteyön toimeksiantajana toimi Suomen Palliatiivisen Hoidon Yhdistys ry.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui surun ja kuoleman käsittelystä, painottuen erityisesti alakouluikäisen lapsen ikätasoihin, kohtaamiseen ja tukemiseen tilanteessa, jossa läheinen on parantumattomasti sairas. Työssä perehdyttiin tutkittuun tietoon lapsen surusta sekä toimiviksi todetuista tukimenetelmistä.
Opinnäytetyömme vastaa kysymyksiin: Miten tukea surevaa lasta? Miten ikätaso vaikuttaa kuoleman ymmärtämiseen? Miksi tuki on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta? Miten hoitohenkilökunta voi tukea perhettä kokonaisvaltaisemmin?
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui surun ja kuoleman käsittelystä, painottuen erityisesti alakouluikäisen lapsen ikätasoihin, kohtaamiseen ja tukemiseen tilanteessa, jossa läheinen on parantumattomasti sairas. Työssä perehdyttiin tutkittuun tietoon lapsen surusta sekä toimiviksi todetuista tukimenetelmistä.
Opinnäytetyömme vastaa kysymyksiin: Miten tukea surevaa lasta? Miten ikätaso vaikuttaa kuoleman ymmärtämiseen? Miksi tuki on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta? Miten hoitohenkilökunta voi tukea perhettä kokonaisvaltaisemmin?