Lokalisaation toteutus lasten ja nuorten nykytilan kartoitussovellukseen
Nisula, Iida (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113986
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin mitä tarkoitetaan lokalisaatiolla, millaisia kulttuurillisia asioita tulee lokalisaatiossa ottaa huomioon, mitä teknisiä haasteita mobiililaitteille kehitetyssä sovelluksessa voi tulla vastaan ja miten tekstien vaihtuminen kielivalinnan mukaan voidaan toteuttaa.
Työ toteutettiin toiminallisena tutkimuksena. Tutkimuksen päätavoitteena oli luoda toimiva lokalisaatiosysteemi, jota toimeksiantaja voi hyödyntää sovelluksessaan. Systeemin tarkoituksena oli tehdä sovelluksesta saavutettavampi lisäämällä siihen eri kielivaihtoehtoja.
Toimeksiantaja toimi WinMind Oy, joka tuottaa digitaalisia tuotteita sosiaali- ja terveysalalle. Työssä keskityttiin yrityksen WinMind App -sovellukseen, joka on Unity-pelimoottorilla kehitetty digitaalinen lomakepohja. Sovelluksen tavoitteena on lasten ja nuorten nykytilan kartoitus erilaisten kysymysten avulla.
Työn myötä saatiin ymmärrys sovelluksen lokalisoinnin tarpeista ja siitä, millaisiin kulttuurillisiin asioihin sovelluksen kehityksessä tulisi kiinnittää huomiota. Nämä tulokset ovat sovellettavissa myös muihin sovelluksiin ja peleihin, sillä niissä voidaan kohdata samankaltaisia haasteita.
Tutkimuksen tuotoksena syntyneessä toteutuksessa punnittiin vaihtoehtoja tekstikäännösten säilyttämiseen, sovellukseen tuontiin sekä tekstit asetettiin vaihtumaan valitun kielen mukaisesti. Näistä muodostui toimiva lokalisaatio-systeemi, johon on mahdollista lisätä uusia kieliä sitä mukaan, kun käännöstyötä saadaan toteutettua.
Työ toteutettiin toiminallisena tutkimuksena. Tutkimuksen päätavoitteena oli luoda toimiva lokalisaatiosysteemi, jota toimeksiantaja voi hyödyntää sovelluksessaan. Systeemin tarkoituksena oli tehdä sovelluksesta saavutettavampi lisäämällä siihen eri kielivaihtoehtoja.
Toimeksiantaja toimi WinMind Oy, joka tuottaa digitaalisia tuotteita sosiaali- ja terveysalalle. Työssä keskityttiin yrityksen WinMind App -sovellukseen, joka on Unity-pelimoottorilla kehitetty digitaalinen lomakepohja. Sovelluksen tavoitteena on lasten ja nuorten nykytilan kartoitus erilaisten kysymysten avulla.
Työn myötä saatiin ymmärrys sovelluksen lokalisoinnin tarpeista ja siitä, millaisiin kulttuurillisiin asioihin sovelluksen kehityksessä tulisi kiinnittää huomiota. Nämä tulokset ovat sovellettavissa myös muihin sovelluksiin ja peleihin, sillä niissä voidaan kohdata samankaltaisia haasteita.
Tutkimuksen tuotoksena syntyneessä toteutuksessa punnittiin vaihtoehtoja tekstikäännösten säilyttämiseen, sovellukseen tuontiin sekä tekstit asetettiin vaihtumaan valitun kielen mukaisesti. Näistä muodostui toimiva lokalisaatio-systeemi, johon on mahdollista lisätä uusia kieliä sitä mukaan, kun käännöstyötä saadaan toteutettua.