Evaluating non-player character AI-driven conversations
Kulmala, Teemu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113983
Tiivistelmä
Videopelaaminen on suuri toimiala, joka vetää puoleensa pelaajia erilaisiin pelilajeihin. Yksi suosituimmista lajeista on roolipelaaminen, missä pelaajat laajasti ovat vuorovaikutuksessa ei-pelaajahahmojen kanssa edetäkseen pelissä. Tähän asti ei-pelaajahahmot on algoritmisesti koodattu johtaen epäluonnollisiin kanssakäynti kokemuksiin pelaajille. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten suuria kielimalleja voidaan käyttää luomaan persoonallisuuksia tekoälypohjaisille ei-pelaajahahmoille ja pyrittiin vastaamaan kysymykseen, voiko suuri kielimalli luoda vastauksia, jotka tuntuvat ihmiskaltaisilta, sekä arvioitiin, miten niitä ymmärretään ja havainnoidaan. Jotta voitiin vastata tähän kysymykseen, kehitettiin peliprototyyppi, jossa on kolme erilaista tekoäly-ei-pelaajahahmoa eri persoonallisuuksilla. Pelaajat pystyivät keskustelemaan tekoäly-ei-pelaajahahmojen kanssa missä tahansa järjestyksessä puhumalla mikrofoniin. Tiedot kerättiin määrällisiä ja laadullisia yhdistävällä kyselyllä sen jälkeen, kun 18 vapaaehtoisosallistujaa olivat pelanneet prototyyppiä. Tulokset osoittivat, että suuri kielimalli pystyy luomaan vastauksia, jotka ovat jokseenkin ihmisen tuottaman kaltaisia. Työn tuloksena todettiin, että suuri kielimalli pystyy luomaan vastauksia, jotka eivät ole liian keinotekoisia eivätkä täysin ihmiskaltaisia, mutta jotain niiden väliltä. Jatkotutkimusta tarvittaisiin tästä aiheesta, jotta saataisiin parempi käsitys siitä, miten tekoälypohjaiset persoonallisuudet ymmärretään tai havainnoidaan.