Suopohjan uuden tieyhteyden vaikutukset Liedon maankäyttöön ja liikenteeseen
Seppäkoski, Annamari (2025)
Seppäkoski, Annamari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä Kanta-Liedon osayleiskaavaa palveleva selvitys Suopohjan tieyhteydestä sekä sen vaikutuksista maankäyttöön ja liikenteeseen. Lisäksi tavoitteena on luoda uusi työkalu, jonka avulla uuden tieyhteyden aiheuttamia liikenteen ja maankäytön vaikutuksia voi ennalta arvioida yleiskaavatasolla. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Liedon kaupunki.
Teoriaosuudessa selvitetään liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusta sekä vaikutusten arviointia kaavoituksessa ja tiehankkeissa. Vaikutusten arviointi ennalta tukee erilaisten suunnitelmien valmistelua ja parantaa päätöksenteon laatua. Vaikutusten arvioinnin avulla saadaan myös vahvistettua suunnitelmien myönteisiä vaikutuksia ja vähennettyä kielteisiä vaikutuksia.
Ennalta arvioitavista liikenteen ja maankäytön vaikutuksista tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa pyrittiin kokoamaan tietoja oleellisimmista arvioitavista vaikutuksista sekä niiden arvioinnissa huomioon otettavia asioita. Kirjallisuuskatsauksen perusteella luotiin Excel-pohjainen työkalu alustavan vaikutusten arvioinnin ja vaihtoehtojen vertailun avuksi. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittuja teemoja käsiteltiin melko laajasti, mutta työkaluun niistä pyrittiin ottamaan merkittävimmät arvioitavat asiat. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastattelua. Työkalua hyödynnettiin Suopohjan tieyhteyden vaikutusten arvioinnissa ja tämän käytännön kohteen testaus auttoi työkalun kehitystyössä.
Liikenteen vaikutusten osalta tarkasteltiin liikennemääriä, liikenneturvallisuutta, melua, tärinää, ilmanlaatua, sujuvuutta ja joukkoliikennettä. Uuden tien aiheuttamista maankäyttövaikutuksista kirjallisuuskatsauksessa nousi esille tärkeänä teemana erityisesti tien rakentamisen aiheuttamat muutokset saavutettavuudessa. Muita tärkeitä asioita maankäyttövaikutusten arvioinnissa on esimerkiksi väylän estevaikutus, vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja tiehankkeen kautta muodostuvat uudet potentiaaliset maankäytön kehittämisen alueet.
Yleiskaavatasolla esitettyjen ratkaisujen tulisi olla alueellisten ja valtakunnallisten tavoitteiden mukaisia. Siksi tässä työssä otettiin huomioon myös liikenteeseen ja maankäyttöön liittyviä strategisia tavoitteita mm. Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja MAL-sopimuksen osalta. Nämä strategiset tavoitteet otettiin myös osaksi luotua työkalua yhdeksi osioksi, jotta vaihtoehtoja voi vertailla myös sen suhteen, miten hyvin ne sopivat strategisiin tavoitteisiin.
Teoriaosuudessa selvitetään liikenteen ja maankäytön vuorovaikutusta sekä vaikutusten arviointia kaavoituksessa ja tiehankkeissa. Vaikutusten arviointi ennalta tukee erilaisten suunnitelmien valmistelua ja parantaa päätöksenteon laatua. Vaikutusten arvioinnin avulla saadaan myös vahvistettua suunnitelmien myönteisiä vaikutuksia ja vähennettyä kielteisiä vaikutuksia.
Ennalta arvioitavista liikenteen ja maankäytön vaikutuksista tehtiin kirjallisuuskatsaus, jossa pyrittiin kokoamaan tietoja oleellisimmista arvioitavista vaikutuksista sekä niiden arvioinnissa huomioon otettavia asioita. Kirjallisuuskatsauksen perusteella luotiin Excel-pohjainen työkalu alustavan vaikutusten arvioinnin ja vaihtoehtojen vertailun avuksi. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittuja teemoja käsiteltiin melko laajasti, mutta työkaluun niistä pyrittiin ottamaan merkittävimmät arvioitavat asiat. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin asiantuntijahaastattelua. Työkalua hyödynnettiin Suopohjan tieyhteyden vaikutusten arvioinnissa ja tämän käytännön kohteen testaus auttoi työkalun kehitystyössä.
Liikenteen vaikutusten osalta tarkasteltiin liikennemääriä, liikenneturvallisuutta, melua, tärinää, ilmanlaatua, sujuvuutta ja joukkoliikennettä. Uuden tien aiheuttamista maankäyttövaikutuksista kirjallisuuskatsauksessa nousi esille tärkeänä teemana erityisesti tien rakentamisen aiheuttamat muutokset saavutettavuudessa. Muita tärkeitä asioita maankäyttövaikutusten arvioinnissa on esimerkiksi väylän estevaikutus, vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja tiehankkeen kautta muodostuvat uudet potentiaaliset maankäytön kehittämisen alueet.
Yleiskaavatasolla esitettyjen ratkaisujen tulisi olla alueellisten ja valtakunnallisten tavoitteiden mukaisia. Siksi tässä työssä otettiin huomioon myös liikenteeseen ja maankäyttöön liittyviä strategisia tavoitteita mm. Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja MAL-sopimuksen osalta. Nämä strategiset tavoitteet otettiin myös osaksi luotua työkalua yhdeksi osioksi, jotta vaihtoehtoja voi vertailla myös sen suhteen, miten hyvin ne sopivat strategisiin tavoitteisiin.