Ok Venepalvelu Oy:n markkinointiviestinnän kehittäminen
Malmineva, Kristiina (2025)
Malmineva, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114001
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointiviestinnän kehittäminen Ok Venepalvelu Oy:n toimeksiannosta. Työssä tutkittiin Ok Venepalvelu Oy:n asiakkaisiin kohdentamaa markkinointiviestintää asiakkaisiin kohdistuvan kyselylomakkeen muodossa ja annettiin tulosten perusteella markkinointiviestintään liittyviä kehitysehdotuksia.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu toteutettiin käsin täytettävänä asiakaskyselylomakkeena Ok Venepalvelu Oy:n toimitiloissa. Kysely rajattiin koskemaan Ok Venepalvelu Oy:n asiakaskuntaa ja Ok Venepalvelu Oy:n markkinointiviestintää.
Kyselylomakkeita toimitettiin Ok Venepalvelu Oy:n toimitiloihin 15 kappaletta, joista 9 kappaletta palautettiin täytettynä. Kyselylomakkeen vastausajaksi määritettiin aikaväli 21.2.2025-21.3.2025. Vastausajan päättyessä kyselylomakkeet analysoitiin ja vastausten perusteella annettiin Ok Venepalvelu Oy:lle kehitysehdotuksia liittyen asiakkaisiin kohdistuvaan markkinointiviestintään.
Kehitysehdotukset laadittiin palvelemaan mahdollisimman hyvin Ok Venepalvelu Oy:n tarpeita markkinointiviestinnän kehittämisessä, jotta nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita tavoitettaisiin paremmin. Kehitysehdotukset suunniteltiin Ok Venepalvelu Oy:lle helposti toteutettaviksi, ja mahdolliseksi myös soveltaa ehdotuksia yritykselle parhaaksi sopivalla tavalla.
Tälle työlle löytyy monia jatkotutkimusmahdollisuuksia. Jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla esimerkiksi tässä työssä esitettyjen kehitysehdotusten käyttöönoton vaikutus, ja tutkimuksessa voisi selvittää onko asiakkaisiin kohdistuva markkinointiviestintä tehokkaampaa kuin ennen.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu toteutettiin käsin täytettävänä asiakaskyselylomakkeena Ok Venepalvelu Oy:n toimitiloissa. Kysely rajattiin koskemaan Ok Venepalvelu Oy:n asiakaskuntaa ja Ok Venepalvelu Oy:n markkinointiviestintää.
Kyselylomakkeita toimitettiin Ok Venepalvelu Oy:n toimitiloihin 15 kappaletta, joista 9 kappaletta palautettiin täytettynä. Kyselylomakkeen vastausajaksi määritettiin aikaväli 21.2.2025-21.3.2025. Vastausajan päättyessä kyselylomakkeet analysoitiin ja vastausten perusteella annettiin Ok Venepalvelu Oy:lle kehitysehdotuksia liittyen asiakkaisiin kohdistuvaan markkinointiviestintään.
Kehitysehdotukset laadittiin palvelemaan mahdollisimman hyvin Ok Venepalvelu Oy:n tarpeita markkinointiviestinnän kehittämisessä, jotta nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita tavoitettaisiin paremmin. Kehitysehdotukset suunniteltiin Ok Venepalvelu Oy:lle helposti toteutettaviksi, ja mahdolliseksi myös soveltaa ehdotuksia yritykselle parhaaksi sopivalla tavalla.
Tälle työlle löytyy monia jatkotutkimusmahdollisuuksia. Jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla esimerkiksi tässä työssä esitettyjen kehitysehdotusten käyttöönoton vaikutus, ja tutkimuksessa voisi selvittää onko asiakkaisiin kohdistuva markkinointiviestintä tehokkaampaa kuin ennen.