Vire hukassa? : erityisherkän laulupedagogin yli- ja alivirittyneisyys
Passoja, Jenni (2025)
Passoja, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114082
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erityisherkän laulunopettajan yli- ja alivirittyneisyyttä. Työssä tutkittiin erityisherkkyyttä keskittymällä piirteen vireyden aspektiin. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa yli- ja alivirittyneisyyden merkkejä, sekä löytää tapoja sopivan vireystilan saavuttamiseksi. Lisäksi tutkittiin erityisherkkyyden ja vireystilojen vaikutusta laulunopettajan arjessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena fenomenologista otetta käyttäen.
Teoriaosuudessa avattiin, mitä erityisherkkyys ja virittyneisyys tarkoittavat. Lisäksi tutkittiin laulunopettajan ammatinkuvaa.
Tutkimustuloksissa selvisi erityisherkkien suurempi taipumus yli- ja alivireyteen kuin vähemmän herkillä. Lisäksi erityisherkkyyden tiedostamisen ja huomioimisen tärkeys selvisi tutkimuksessa. Erityisherkän laulunopettajan arjen tasapainon löytäminen korostui lähteistä. Tutkimuksen tuloksena löytyi paljon erilaisia keinoja hermoston tasaamiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kirjallisuuskatsauksena fenomenologista otetta käyttäen.
Teoriaosuudessa avattiin, mitä erityisherkkyys ja virittyneisyys tarkoittavat. Lisäksi tutkittiin laulunopettajan ammatinkuvaa.
Tutkimustuloksissa selvisi erityisherkkien suurempi taipumus yli- ja alivireyteen kuin vähemmän herkillä. Lisäksi erityisherkkyyden tiedostamisen ja huomioimisen tärkeys selvisi tutkimuksessa. Erityisherkän laulunopettajan arjen tasapainon löytäminen korostui lähteistä. Tutkimuksen tuloksena löytyi paljon erilaisia keinoja hermoston tasaamiseksi.