Miten videopelit viestivät visuaalisella ilmeellä ja logosuunnittelulla ; case Bubbles IQ
Bjon, Heini; Kortesniemi, Jero (2025)
Bjon, Heini
Kortesniemi, Jero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tutkimusta visuaalisista ratkaisuista, joita videopelit käyttävät markkinointiviestinnässä. Tavoitteena oli myös toteuttaa Bubbles IQ mobiilipelille uusi visuaalinen ilme, joka säilyttäisi nykyisten käyttäjien kiinnostuksen, sekä houkuttelisi samalla uusia pelaajia. Työn Case toteutettiin toimeksiantona tarkoituksenaan parantaa pelin visuaalista viestintää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä, jonka avulla analysoitiin erilaisten videopelien logoja, kuvakkeita, typografiaa sekä värimaailmaa. Teoriaosuuden perusteella luotiin kaksi ostajapersoonaa, joiden kautta suunnittelutyö toteutettiin kohderyhmälähtöisesti.
Työ osoittaa, että visuaalisen identiteetin huolellisella suunnittelulla voidaan tukea brändiä ja vahvistaa siitä syntyvää mielikuvaa. Lisäksi opinnäytetyössä havaittiin, että pienetkin muutokset visuaaliseen identiteettiin vaikuttavat suuresti lopputulokseen. Tämä opinnäytetyö sopii ohjeeksi aloittelevalle pelintekijälle tai graafiselle suunnittelijalle, joka etsii pelille visuaalista identiteettiä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä, jonka avulla analysoitiin erilaisten videopelien logoja, kuvakkeita, typografiaa sekä värimaailmaa. Teoriaosuuden perusteella luotiin kaksi ostajapersoonaa, joiden kautta suunnittelutyö toteutettiin kohderyhmälähtöisesti.
Työ osoittaa, että visuaalisen identiteetin huolellisella suunnittelulla voidaan tukea brändiä ja vahvistaa siitä syntyvää mielikuvaa. Lisäksi opinnäytetyössä havaittiin, että pienetkin muutokset visuaaliseen identiteettiin vaikuttavat suuresti lopputulokseen. Tämä opinnäytetyö sopii ohjeeksi aloittelevalle pelintekijälle tai graafiselle suunnittelijalle, joka etsii pelille visuaalista identiteettiä.