Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät verkkokaupoissa : asiakaskokemuksen ja ostoprosessin näkökulma
Natunen, Krista (2025)
Natunen, Krista
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114114
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä verkkokauppojen asiakaskokemuksen ja ostoprosessin elementtien näkökulmista. Tarve työlle syntyi, sillä verkkokaupoista löytyy verrattain vähän ajankohtaista tietoa suomeksi, vaikka internet onkin koko ajan yleistyvä ostopaikka kuluttajien keskuudessa.
Työn tavoitteena on selvittää, miten verkkokaupan ostoprosessin ja asiakaskokemuksen elementit vaikuttavat kuluttajan lopullisen ostopäätöksen syntymiseen. Työssä tarkastellaan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia.
Työmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kuluttajakyselyä, jonka kysymykset on suunniteltu opinnäytetyön tietopohjassa nousseiden teemojen pohjalta. Kuluttajakyselyn tuloksista on koottu kattava yhteenveto ja johtopäätökset, joita verkkokauppiaat voivat hyödyntää ja soveltaa oman yritystoimintansa tukena.
Työn tavoitteena on selvittää, miten verkkokaupan ostoprosessin ja asiakaskokemuksen elementit vaikuttavat kuluttajan lopullisen ostopäätöksen syntymiseen. Työssä tarkastellaan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia.
Työmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kuluttajakyselyä, jonka kysymykset on suunniteltu opinnäytetyön tietopohjassa nousseiden teemojen pohjalta. Kuluttajakyselyn tuloksista on koottu kattava yhteenveto ja johtopäätökset, joita verkkokauppiaat voivat hyödyntää ja soveltaa oman yritystoimintansa tukena.