Uuden TMS-järjestelmän prosessin kuvaaminen ja selkeyttäminen myynnin tuen näkökulmasta
Nyrhilä, Helmi (2025)
Nyrhilä, Helmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton synnyttämään tarpeeseen luoda työohjeita täysin uudistuneelle prosessille.
Teoriaosuudessa käsitellään prosessien ja niiden tehostamisen teoriaa erilaisia työkaluja ja jatkuvan parantamisen filosofiaa hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, kuten Gemba Walk -menetelmää ja työntekijöiden haastatteluja. Haastatteluiden avulla kerättiin prosessin suorittajien näkemyksiä ja kokemuksia, joiden pohjalta suoritettiin Gemba Walk. Gemba Walkissa keskityttiin tunnistamaan häiriöitä tai ongelmia prosessissa.
Työn tuotoksena yritykselle luotiin työohjeet hintojen siirtoprosessista, jonka avulla uutta työntekijää voidaan perehdyttää helpommin ja tekeminen saadaan standardoitua. Tavoitteena jatkuvan parantamisen periaatteiden mukaisesti on päivittää ohjetta aina tarvittaessa. Työohjeiden lisäksi prosessista on luotu yrityksen käyttöön prosessikaavio, jonka avulla voidaan havainnollistaa prosessin kulkua. Tulosten perusteella voidaan osoittaa standardoidun työn hyödyllisyys prosessin tehokkuuden parantamisessa ja virheiden minimoinnissa, jolloin tuetaan myös asiakastyytyväisyyttä.
Teoriaosuudessa käsitellään prosessien ja niiden tehostamisen teoriaa erilaisia työkaluja ja jatkuvan parantamisen filosofiaa hyödyntäen. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä, kuten Gemba Walk -menetelmää ja työntekijöiden haastatteluja. Haastatteluiden avulla kerättiin prosessin suorittajien näkemyksiä ja kokemuksia, joiden pohjalta suoritettiin Gemba Walk. Gemba Walkissa keskityttiin tunnistamaan häiriöitä tai ongelmia prosessissa.
Työn tuotoksena yritykselle luotiin työohjeet hintojen siirtoprosessista, jonka avulla uutta työntekijää voidaan perehdyttää helpommin ja tekeminen saadaan standardoitua. Tavoitteena jatkuvan parantamisen periaatteiden mukaisesti on päivittää ohjetta aina tarvittaessa. Työohjeiden lisäksi prosessista on luotu yrityksen käyttöön prosessikaavio, jonka avulla voidaan havainnollistaa prosessin kulkua. Tulosten perusteella voidaan osoittaa standardoidun työn hyödyllisyys prosessin tehokkuuden parantamisessa ja virheiden minimoinnissa, jolloin tuetaan myös asiakastyytyväisyyttä.