ARKKITEHTITOIMISTON LAADUNVARMISTUKSEN KEHITTÄMINEN
Kettunen, Essi (2025)
Kettunen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114113
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin arkkitehtitoimiston laadunvarmistuksen kehittämistä
ja selvitetään, mitä vaatimuksia ja muutoksia ISO 9001 -standardin tai
siihen pohjautuvan RALA-sertifikaatin käyttöönotto edellyttäisi arkkitehtitoimisto
3Design Oy:n nykyisiin toimintatapoihin. Tavoitteena oli tunnistaa standardin
mukaisen laatujärjestelmän hyödyt ja haasteet sekä arvioida, olisiko
sen käyttöönotto tarkoituksenmukaista.
Työ toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Menetelminä käytettiin
kuvailevaa kirjallisuuskatsausta sekä asiakastyytyväisyyskyselyä, jolla
kartoitettiin nykyisten palveluiden laatua ja kerättiin kehitysehdotuksia. Kirjallisuuskatsauksen
avulla selvitettiin rakentamista ohjaavat lait ja laatujärjestelmien
vaatimukset, minkä pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia yrityksen laadunhallinnan
tueksi.
Tulosten perusteella yrityksen asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä hyvä eikä
standardin käyttöönotolle ole välitöntä tarvetta. Laatujärjestelmän käyttöönotto
voisi kuitenkin tukea jatkuvaa kehittämistä ja auttaa säilyttämään kilpailukykyä.
Mikäli yritys päättää siirtyä standardin mukaiseen laatujärjestelmään, jatkotoimenpiteiksi
suositellaan muun muassa sisäistä katselmusta, henkilöstöhaastatteluja
sekä dokumenttipohjien laatimista laadunhallintaa varten.
ja selvitetään, mitä vaatimuksia ja muutoksia ISO 9001 -standardin tai
siihen pohjautuvan RALA-sertifikaatin käyttöönotto edellyttäisi arkkitehtitoimisto
3Design Oy:n nykyisiin toimintatapoihin. Tavoitteena oli tunnistaa standardin
mukaisen laatujärjestelmän hyödyt ja haasteet sekä arvioida, olisiko
sen käyttöönotto tarkoituksenmukaista.
Työ toteutettiin konstruktiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Menetelminä käytettiin
kuvailevaa kirjallisuuskatsausta sekä asiakastyytyväisyyskyselyä, jolla
kartoitettiin nykyisten palveluiden laatua ja kerättiin kehitysehdotuksia. Kirjallisuuskatsauksen
avulla selvitettiin rakentamista ohjaavat lait ja laatujärjestelmien
vaatimukset, minkä pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia yrityksen laadunhallinnan
tueksi.
Tulosten perusteella yrityksen asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä hyvä eikä
standardin käyttöönotolle ole välitöntä tarvetta. Laatujärjestelmän käyttöönotto
voisi kuitenkin tukea jatkuvaa kehittämistä ja auttaa säilyttämään kilpailukykyä.
Mikäli yritys päättää siirtyä standardin mukaiseen laatujärjestelmään, jatkotoimenpiteiksi
suositellaan muun muassa sisäistä katselmusta, henkilöstöhaastatteluja
sekä dokumenttipohjien laatimista laadunhallintaa varten.