Työhön opastaminen : case Kouvolan aluekeskusrekisteri
Ruth, Henni (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114178
Tiivistelmä
Tässä produktiivisessa opinnäytetyössä oli tarkoituksena kehittää Kouvolan aluekeskusrekisterin työhön opastamista. Kehittämistyön tarve ilmeni työpaikalla, kun perehdyttäjä sairastui. Työhön opastamisen aloitti henkilö, joka ei ollut aiemmin sitä tehnyt. Työhön opastamiseen ollut mitään runkoa tai suunnitelmaa, minkä vuoksi työhön opastamisen aloitus oli haastavaa. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli yhtenäistää ja selkeyttää työhön opastamisen prosessia ja luoda siihen opas. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millainen olisi hyvä ja selkeä työhön opastaminen aluekeskusrekisterin työtehtäviin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin perehdyttämistä kokonaisuutena, sillä työhön opastaminen on vain yksi, joskin tärkeä osa kokonaisuutta, jonka tulee olla kunnossa uuden työntekijän tullessa taloon. Teoriassa kuvattiin perehdytysprosessi sekä erikseen työhön opastaminen osana perehdytysprosessia. Teoriaan nostettiin myös tietoa perehdytyksen merkityksestä, perehdyttäjän roolista, uuden työntekijän yksilöllisestä huomioimisesta sekä hiljaisesta tiedosta.
Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten tuplatimantti-mallia, yhteiskehittämistä ja teemahaastattelua. Haastattelujen avulla lisättiin ymmärrystä siitä, millaisia ominaisuuksia uusi työntekijä arvostaa perehdyttäjässä sekä työhön opastamisessa. Vastausten ja teorian avulla koottiin hyvän perehdyttäjän sekä hyvän työhön opastamisen tuntomerkit. Haastattelujen ja yhteiskehittämisen avulla koottiin työhön opastettavien asioiden runko, joka palvelisi parhaiten työhön opastamisen prosessia.
Työn tuotoksena valmistui PowerPoint-muotoinen ohje työhön opastamiseen Kouvolan aluekeskusrekisterissä sekä työhön opastamisen tarkistuslista tulostettavana Excel-tiedostona. Materiaalit tehtiin seurakuntayhtymän visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Opinnäytetyön tuotos koettiin hyödylliseksi tilaajalle, sillä työhön opastamisen prosessi selkeytyi hyvän rungon avulla. Tarkistuslista mahdollisti työhön opastettavien asioiden seurannan ja tarvittaessa perehdyttäjän muutoksen kesken prosessia.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin perehdyttämistä kokonaisuutena, sillä työhön opastaminen on vain yksi, joskin tärkeä osa kokonaisuutta, jonka tulee olla kunnossa uuden työntekijän tullessa taloon. Teoriassa kuvattiin perehdytysprosessi sekä erikseen työhön opastaminen osana perehdytysprosessia. Teoriaan nostettiin myös tietoa perehdytyksen merkityksestä, perehdyttäjän roolista, uuden työntekijän yksilöllisestä huomioimisesta sekä hiljaisesta tiedosta.
Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten tuplatimantti-mallia, yhteiskehittämistä ja teemahaastattelua. Haastattelujen avulla lisättiin ymmärrystä siitä, millaisia ominaisuuksia uusi työntekijä arvostaa perehdyttäjässä sekä työhön opastamisessa. Vastausten ja teorian avulla koottiin hyvän perehdyttäjän sekä hyvän työhön opastamisen tuntomerkit. Haastattelujen ja yhteiskehittämisen avulla koottiin työhön opastettavien asioiden runko, joka palvelisi parhaiten työhön opastamisen prosessia.
Työn tuotoksena valmistui PowerPoint-muotoinen ohje työhön opastamiseen Kouvolan aluekeskusrekisterissä sekä työhön opastamisen tarkistuslista tulostettavana Excel-tiedostona. Materiaalit tehtiin seurakuntayhtymän visuaalisen ilmeen mukaiseksi. Opinnäytetyön tuotos koettiin hyödylliseksi tilaajalle, sillä työhön opastamisen prosessi selkeytyi hyvän rungon avulla. Tarkistuslista mahdollisti työhön opastettavien asioiden seurannan ja tarvittaessa perehdyttäjän muutoksen kesken prosessia.