Yhteisön merkitys musiikin markkinoinnissa
Elomaa, Alina (2025)
Elomaa, Alina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114126
Tiivistelmä
Sosiaalisen median myötä markkinoinnista on tullut entistä vuorovaikutuksellisempaa, mikä tulee ottaa huomioon markkinointistrategioita ja -suunnitelmia tehdessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä on faniyhteisöjen merkitys musiikin markkinoinnissa Tiktokissa ja miten levy-yhtiöt voivat vaikuttaa yhteisöjen muodostamiseen sekä hyödyntää yhteisöjen tukea markkinoinnissa.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin digitaalista markkinointia käsittelevää kirjallisuutta sekä ajankohtaisia verkkolähteitä. Lisäksi haastattelun ja oman kokemuspohjan avulla selvitettiin yhteisöllisyyden kokemusta.
Työn tuloksena voidaan nähdä, että yhteisöllä on suuri vaikutus artistin näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja saatiin tietoa siitä, miten suuri vaikutus artistibrändillä on yhteisön ilmapiiriin. Tulosten perusteella voidaan kehittää sosiaalisen median strategiaa yhteisöä osallistavampaan suuntaan.
Tulevaisuuden markkinointistrategioissa on mietittävä, miten yhteisöä rakennetaan ja tuetaan, miten siihen ollaan yhteydessä ja miten sosiaalisessa mediassa toimimista voitaisiin kehittää yhteisöä osallistavampaan suuntaan.
Työn toteutuksessa hyödynnettiin digitaalista markkinointia käsittelevää kirjallisuutta sekä ajankohtaisia verkkolähteitä. Lisäksi haastattelun ja oman kokemuspohjan avulla selvitettiin yhteisöllisyyden kokemusta.
Työn tuloksena voidaan nähdä, että yhteisöllä on suuri vaikutus artistin näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja saatiin tietoa siitä, miten suuri vaikutus artistibrändillä on yhteisön ilmapiiriin. Tulosten perusteella voidaan kehittää sosiaalisen median strategiaa yhteisöä osallistavampaan suuntaan.
Tulevaisuuden markkinointistrategioissa on mietittävä, miten yhteisöä rakennetaan ja tuetaan, miten siihen ollaan yhteydessä ja miten sosiaalisessa mediassa toimimista voitaisiin kehittää yhteisöä osallistavampaan suuntaan.