Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sorapintaisen yksityistien kunnostaminen betonimurskeella

Rönkä, Timo (2015)

Avaa tiedosto
Ronka_Timo.pdf (1.364Mt)
Lataukset: 


Rönkä, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094123
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan mahdollisuuksia kunnostaa sorateitä betonimurskeella. Työssä esimerkkikohteena toimii Palojärventie Ylöjärvellä, joka on kelirikkoaikoina lähes ajokelvoton. Maanomistajuussuhteista ja hankalasta maastosta johtuen, kunnollisen kuivatus järjestelmän rakentaminen on mahdotonta. Kohde sijaitsee rinteessä, josta vettä pääsee valumaan suuria määriä tien rakenteeseen ja tämän vuoksi varsinkin notkoissa tien kunto on heikko. Liikenne on vähäistä, arviolta 10- 20 ajon./vrk.

Kohteen korjauskeinoksi on valikoitunut korjaus betonimurskeella, kohde onkin Delete Finland Oy:n pilottikohde sertifioidun DeleKiven käytölle teiden kantavuuden parantamisessa. Toiminta ei sinällään ole laitos- tai ammattimaista, koska määrä on suhteellisen pieni, eikä toiminta siis vaadi ympäristölupaa. Mara-asetusta voidaan soveltaa kohteessa, mutta sen soveltamisista ei vaadita johtuen kohteen koosta. Työn tilaajana toimii Ossi Sippola, Delete Oy toimittaa murskeet ja Taratest Oy suorittaa mittaukset. Opinnäytetyö tehdään Taratest Oy:lle, joka suorittaa kantavuusmittaukset Loadman-laitteella.

Murskeen laatu on kelvollista, joten sen päälle ei toimiteta pienemmän raekoon sora- tai murskekerrosta, myös teräkset oli poistettu tehokkaasti. Mursketta ei levitetty koko tien matkalle vaan tieltä oli valittu viisi pehmeikkökohtaa. Levitetyn kerroksen paksuus oli noin 100–150 mm.

Tien kantavuuden todettiin parantuneen kohdilla, joihin betonimursketta oli levitetty. Nykyisellään tie kestää myös raskaampaa liikennettä ja kelirikkoaikoina ongelmia ei enää ilmene vanhaan malliin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste