Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ikäihmisten medialukutaidon kehittäminen: Ikädigi Mediamestari -lautapeliä hyödyntäen

Jussila, Saara; Suurkuukka, Eedla (2025)

 
Avaa tiedosto
Jussila_Suurkuukka.pdf (624.0Kt)
Lataukset: 


Jussila, Saara
Suurkuukka, Eedla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ikääntyneiden medialukutaidon kehittäminen. Toimeksiantajana toimi Mikkelin Setlementin Ikädigi-hanke. Tavoitteena oli ikääntyneiden medialukutaidon kehittäminen pelillisyyden avulla. Lautapeliä hyödyntäen medialukutaidon moninaisia ulottuvuuksia tuotiin ikääntyneiden tietoisuuteen. Medialukutaito luetaan nykyään yhdeksi kansalaistaidoksi, jota tulee kehittää jatkuvasti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lautapelin pelillisyyden ja leikillisyyden avulla tehostaa ikäihmisten medialukutaidon oppimista ja tehdä oppimisesta mielekkäämpää.

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin ja luotiin ikääntyneille suunnattu lautapeli medialukutaidon kehittämiseen. Lautapelin suunnittelussa ja graafisessa ilmeessä huomioitiin ikääntymismuutokset. Opinnäytetyön idea lautapelistä tuli toimeksiantajalta. Medialukutaito on hyvin ajankohtainen asia ja idea kuulosti mielenkiintoiselta sekä toteuttamiskelpoiselta, joten aiheesta kehitettiin opinnäytetyö.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin ketteriä menetelmiä, jotka mahdollistivat jousta-van ja asiakaslähtöisen kehitysprosessin. Sen kohderyhmänä olivat ikääntyneet. Lautapelistä tehtiin ensin koeversio, jota ikääntyneet testasivat. Tarkoituksena oli saada kohderyhmän palaute koeversiosta, jonka pohjalta valmis lautapeli suunniteltiin. Lautapelin nimeksi muodostui Ikädigi Mediamestari, jota pelattiin toimintatuokioissa ikääntyneiden kanssa.

Pelituokioista tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan sanoa, että ikääntyneillä on hyvin monitasoiset medialukutaito valmiudet. Palautteen perusteella Ikädigi Mediamestari -lautapelin pelaamisen myötä oppiminen oli mielekästä ja ikääntyneiden medialukutaidon ulottuvuuksien ymmärrys, tärkeys ja niiden tarkoitus kehittyi. Erityisesti ikääntyneille kehitetty lautapeli todettiin hyväksi oppimis-muodoksi. Saatujen tulosten perusteella opinnäytetyön tavoite kehittää ikäihmisten medialukutaitoa saavutettiin.

Ikääntyneiden medialukutaidon tietämys ja osaaminen kehittyy jatkuvasti. Lautapeliin voidaan tuoda haasteita lisäämällä tai muokkaamalla kysymyksiä, jolloin lautapelistä saadaan hyvin aikaa kestävä. Tulevaisuudessa Ikädigi Media-mestari -lautapeliä voidaan hyödyntää Mikkelin Setlementissä ja sitä voidaan käyttää myös eri ikä- ja väestöryhmissä opetuksellisena menetelmänä.

Asiasanat: ketterät menetelmät, lautapeli, medialukutaito, ikäihminen, ikääntyneet
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste