Tietokoneen kotelon suunnittelu ja 3D-tulostus
Suutari, Aleksi (2025)
Suutari, Aleksi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114180
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa uudenlainen microATX tietokone kotelo (emolevyn koko 244 x 244 mm), joka omaa moottorilla toimivan mekaanisen etupaneelin tuoden tietokoneen ulkonäköön hengittävyyttä ja elävyyttä. Työhön kuului suunnittelun lisäksi pohdintaa siitä, kuinka toteuttaa ratkaisu, joka maksimoi tilatehokkuuden säilyttäen yleisen jäähdytyksen ja ilmavirtauksen ennallaan.
Työn suunnittelu suoritettiin Autodesk Fusion 360 -ohjelmalla, joka on pilvipohjainen 3D CAD, CAM, CAE ja PCP- alusta. 3D-mallitiedosto viipalointiin tulostettavaan muotoon käyttäen Anycubic Slicer Next -viipalointityökalua. Valmis tuote tulostettiin valkoisesta PLA-muovista Creality Ender 3v2 Neo ja Anycubic Kobra 2 Max 3D-tulostimilla.
Lopputulokseksi valmistui moderni kotelo toimivalla tekniikalla ja hyvillä jäähdytysratkaisuilla. Vastaavan tyylisiä ei toistaiseksi tietokonekoteloiden markkinoilla ole. Todettiin myös, että kokonaan muoviset kotelot ovat varteenotettava vaihtoehto, vaikka markkinoilla yleisimmät ratkaisut ovat edelleen metallia, kuten alumiinia ja terästä.
Työn suunnittelu suoritettiin Autodesk Fusion 360 -ohjelmalla, joka on pilvipohjainen 3D CAD, CAM, CAE ja PCP- alusta. 3D-mallitiedosto viipalointiin tulostettavaan muotoon käyttäen Anycubic Slicer Next -viipalointityökalua. Valmis tuote tulostettiin valkoisesta PLA-muovista Creality Ender 3v2 Neo ja Anycubic Kobra 2 Max 3D-tulostimilla.
Lopputulokseksi valmistui moderni kotelo toimivalla tekniikalla ja hyvillä jäähdytysratkaisuilla. Vastaavan tyylisiä ei toistaiseksi tietokonekoteloiden markkinoilla ole. Todettiin myös, että kokonaan muoviset kotelot ovat varteenotettava vaihtoehto, vaikka markkinoilla yleisimmät ratkaisut ovat edelleen metallia, kuten alumiinia ja terästä.