Työterveyshuollon digitaaliset palvelut etätyötä tekevien työhyvinvoinnin tukena
Myllyniemi, Pinja; Tanttinen, Tanja (2025)
Myllyniemi, Pinja
Tanttinen, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013816
Tiivistelmä
Digitekniikan kehitys ja digitaalisten viestintäkanavien käyttö ovat tulleet osaksi arkipäivän työelämää. Samalla etätyön yleistyminen on tuonut työterveyshuollolle tarpeen löytää uudenlaisia keinoja työhyvinvoinnin tukemiseen. Lakisääteinen työterveyshuolto pyrkii edistämään työntekijöiden terveyttä, työkykyä ja työoloja tarjoamalla monipuolisia palveluja. Myös digitaaliset ratkaisut, kuten esimerkiksi työterveyshuollon etävastaanotot ovat vakiintuneet osaksi työhyvinvoinnin tukemista, mahdollistaen entistä joustavampia ja saavutettavampia palveluita.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshuollon henkilöstön näkemyksiä digitaalisten työterveyspalveluiden hyödyntämisestä etätyötä tekevien asiakkaiden työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa digitaalisten työterveyspalveluiden käytettävyydestä etätyön työhyvinvoinnin tukena. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja tutkimuksen kohteena oli työterveyshuollon työntekijät, joiden toimenkuvaan kuuluu etätyötä tekevien työntekijöiden työhyvinvoinnin edistäminen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella vuodenvaihteessa 2023–2024. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 36 %. Kyselystä saatu laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella etätyöllä on ollut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia asiakkaiden työhyvinvointiin. Digitaaliset työterveyspalvelut ovat laajalti käytössä, mutta myös perinteiset työhyvinvoinnin tukemisen keinot ovat säilyttäneet asemansa. Työterveyshuollon työntekijät uskoivat digitaalisten palveluiden mahdollisuuksiin, mutta toivoivat lisäkoulutusta etätyön työhyvinvoinnin tukemisesta sekä digitaalisten palveluiden käyttömahdollisuuksista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työterveyshuollon palveluiden kehittämiseen sekä henkilökunnan koulutustarpeiden suunnitteluun.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työterveyshuollon henkilöstön näkemyksiä digitaalisten työterveyspalveluiden hyödyntämisestä etätyötä tekevien asiakkaiden työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa digitaalisten työterveyspalveluiden käytettävyydestä etätyön työhyvinvoinnin tukena. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja tutkimuksen kohteena oli työterveyshuollon työntekijät, joiden toimenkuvaan kuuluu etätyötä tekevien työntekijöiden työhyvinvoinnin edistäminen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella vuodenvaihteessa 2023–2024. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 36 %. Kyselystä saatu laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella etätyöllä on ollut sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia asiakkaiden työhyvinvointiin. Digitaaliset työterveyspalvelut ovat laajalti käytössä, mutta myös perinteiset työhyvinvoinnin tukemisen keinot ovat säilyttäneet asemansa. Työterveyshuollon työntekijät uskoivat digitaalisten palveluiden mahdollisuuksiin, mutta toivoivat lisäkoulutusta etätyön työhyvinvoinnin tukemisesta sekä digitaalisten palveluiden käyttömahdollisuuksista. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työterveyshuollon palveluiden kehittämiseen sekä henkilökunnan koulutustarpeiden suunnitteluun.