Profiloivien lääkelaskujen oppiminen - Pakopeli hoitotyön opiskelijoille
Alanen, Eveliina; Hautala, Janita (2025)
Alanen, Eveliina
Hautala, Janita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää peli, joka tukee hoitotyön opiskelijoiden lääkelaskennan oppimista. Työhön sisältyi lääkelaskennan pakohuonepeli ja siihen liittyvä teoriaosuus. Työ toteutettiin yhteistyössä Hämeen Ammattikorkeakoulun kanssa. Kehitettävä peli on digitaalinen pakohuonepeli, Thinglink-alustalle, jonka tavoitteena on toimia lääkelaskennan opetuksessa lisätyökaluna sekä tarjota opiskelijoille mahdollisuuden harjoitella ja kerrata aiemmin opittua pelillisessä ympäristössä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee lääkehoitoa yleisesti. Siihen kuuluu yhtenä osana lääkelaskenta, sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamistasoa lääkelaskennassa sekä valmiin sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia työelämässä lääkelaskennan osaamisen kannalta. Lisäksi käsittelimme pakohuonepeliä oppimismenetelmänä ja pelillistämistä opetuksessa. Hyödynsimme työssä erilaisia tietokantoja ja tutkimuksia, joista saimme monipuolista lähdemateriaalia. Lähteinä työssä käytimme tutkittua ja ajantasaista tietoa aiheesta.
Johtopäätöksinä toteamme, että opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijoilla on heikko osaamistaso lääkelaskujen suhteen. Pakopeli on oppimista rikastuttava työkalu hoitotyönopiskelijoiden koulutuksessa, ja sen avulla voidaan edistää opiskelijoiden oppimista sekä tarjota tasavertaisia oppimiskokemuksia ja uusia opiskelutapoja. Pakopeli myös mahdollistaa itsenäisesti opiskelun, mikä osaltaan tukee opiskelijoiden oppimista. Pakopeliä voi kehittää tulevaisuudessa opetukseen sopivammaksi käytännön kokemusten perusteella. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että pakohuonepeli soveltuu opetuskäyttöön. Valmiin sairaanhoitajan lääkelaskennan osaamistason vaatimukset ovat korkeat potilasturvallisuuden takaamiseksi, ja tämän vuoksi opetusmenetelmiä on hyvä kehittää hoitotyön opinnoissa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee lääkehoitoa yleisesti. Siihen kuuluu yhtenä osana lääkelaskenta, sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamistasoa lääkelaskennassa sekä valmiin sairaanhoitajan osaamisvaatimuksia työelämässä lääkelaskennan osaamisen kannalta. Lisäksi käsittelimme pakohuonepeliä oppimismenetelmänä ja pelillistämistä opetuksessa. Hyödynsimme työssä erilaisia tietokantoja ja tutkimuksia, joista saimme monipuolista lähdemateriaalia. Lähteinä työssä käytimme tutkittua ja ajantasaista tietoa aiheesta.
Johtopäätöksinä toteamme, että opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusten mukaan hoitotyön opiskelijoilla on heikko osaamistaso lääkelaskujen suhteen. Pakopeli on oppimista rikastuttava työkalu hoitotyönopiskelijoiden koulutuksessa, ja sen avulla voidaan edistää opiskelijoiden oppimista sekä tarjota tasavertaisia oppimiskokemuksia ja uusia opiskelutapoja. Pakopeli myös mahdollistaa itsenäisesti opiskelun, mikä osaltaan tukee opiskelijoiden oppimista. Pakopeliä voi kehittää tulevaisuudessa opetukseen sopivammaksi käytännön kokemusten perusteella. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että pakohuonepeli soveltuu opetuskäyttöön. Valmiin sairaanhoitajan lääkelaskennan osaamistason vaatimukset ovat korkeat potilasturvallisuuden takaamiseksi, ja tämän vuoksi opetusmenetelmiä on hyvä kehittää hoitotyön opinnoissa.