Kuolemaan johtaneet onnettomuudet raskaan kaluston ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden välillä : onnettomuusanalyysi
Ikonen, Taneli (2025)
Ikonen, Taneli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114253
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkasteltiin kuolemaan johtaneita onnettomuuksia raskaan kaluston ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden välillä. Työssä keskityttiin tutkimaan erityisesti raskaan kaluston kuljettajan aiheuttamia onnettomuuksia, jotta voitaisiin selvittää ajoneuvoihin, ammattikuljettajiin ja ympäristöön liittyviä riskitekijöitä. Jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden aiheuttamista onnettomuuksista tuotiin esille tietoa suppeammin.
Työn toimeksiantajana toimi Onnettomuustietoinstituutti (OTI), josta saatiin työssä käytettävä 97 onnettomuutta sisältävä aineisto. Aineisto sisältää onnettomuuksia 10 vuoden ajalta vuosilta 2014–2023. Aineistosta suodatettiin ja tuotiin esille merkittävimmät tiedot, jonka avulla pyrittiin selvittämään onnettomuuksien syntyä.
Työn tulokset osoittavat, että raskaan kaluston aiheuttamia onnettomuuksia, joissa on vastapuolena jalankulkija tai pyöräilijä, tapahtuu hyvin monenlaisissa ympäristöissä ja tilanteissa ja eri syistä. Selvästi yleisin aktiivisesti onnettomuuden syntyyn vaikuttanut tekijä raskaan kaluston kuljettajilla on havaintovirheet (83 %), ja havaintovirheistä yli puolet tapahtuu päivänvalossa. Risteyksissä tapahtuneissa onnettomuuksissa on tyypillisesti päivänvalo, pienet ajonopeudet ja taajamaympäristö, kun taas tielinjalla tapahtuneissa onnettomuuksissa on useimmiten hämärää tai pimeää ja suuremmat ajonopeudet. Risteyksissä onnettomuuksia aiheuttavat monesti kuljettajan puute havaita ajoneuvon lähellä olevaa jalankulkijaa tai pyöräilijää, vaikka olosuhteet olisivat hyvät ja nopeudet pieniä. Työn tulokset osoittavat myös sen, että ylinopeuden ajaminen ja alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen ovat harvinaisia rikkeitä raskaan kaluston kuljettajilta.
Onnettomuuksien tutkijalautakunnat esittivät useimmiten parannusehdotuksiksi raskaaseen kalustoon tutkia ja järjestelmiä, jotka avustaisivat ajoneuvon ohjaamisessa, ajonvakauttamisessa tai nopeuden hallinnassa. Liikenneympäristöön liittyneet parannusehdotukset koskivat yleisimmin valo-ohjauksen muuttamista niin, ettei jalankulkijat tai pyöräilijät ylitä tietä samaan aikaan kääntyvien moottoriajoneuvojen kanssa.
Pyöräilijät ja kävelijät aiheuttavat noin 60 % kaikista raskaan kaluston ja pyöräilijöiden sekä jalankulkijoiden välisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Vaikka tässä työssä ei syvällisesti tutkittu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia, olisi näidenkin onnettomuuksien tutkiminen ja vähentäminen tärkeää, sillä jalankulkijat ja pyöräilijät aiheuttavat enemmän onnettomuuksia raskaan kaluston kanssa kuin toisin päin. Kaikista raskaan kaluston ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden välisistä onnettomuuksista reilu neljännes on jalankulkijan tai pyöräilijän tietoisesti aiheuttamia onnettomuuksia.
Työn toimeksiantajana toimi Onnettomuustietoinstituutti (OTI), josta saatiin työssä käytettävä 97 onnettomuutta sisältävä aineisto. Aineisto sisältää onnettomuuksia 10 vuoden ajalta vuosilta 2014–2023. Aineistosta suodatettiin ja tuotiin esille merkittävimmät tiedot, jonka avulla pyrittiin selvittämään onnettomuuksien syntyä.
Työn tulokset osoittavat, että raskaan kaluston aiheuttamia onnettomuuksia, joissa on vastapuolena jalankulkija tai pyöräilijä, tapahtuu hyvin monenlaisissa ympäristöissä ja tilanteissa ja eri syistä. Selvästi yleisin aktiivisesti onnettomuuden syntyyn vaikuttanut tekijä raskaan kaluston kuljettajilla on havaintovirheet (83 %), ja havaintovirheistä yli puolet tapahtuu päivänvalossa. Risteyksissä tapahtuneissa onnettomuuksissa on tyypillisesti päivänvalo, pienet ajonopeudet ja taajamaympäristö, kun taas tielinjalla tapahtuneissa onnettomuuksissa on useimmiten hämärää tai pimeää ja suuremmat ajonopeudet. Risteyksissä onnettomuuksia aiheuttavat monesti kuljettajan puute havaita ajoneuvon lähellä olevaa jalankulkijaa tai pyöräilijää, vaikka olosuhteet olisivat hyvät ja nopeudet pieniä. Työn tulokset osoittavat myös sen, että ylinopeuden ajaminen ja alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen ovat harvinaisia rikkeitä raskaan kaluston kuljettajilta.
Onnettomuuksien tutkijalautakunnat esittivät useimmiten parannusehdotuksiksi raskaaseen kalustoon tutkia ja järjestelmiä, jotka avustaisivat ajoneuvon ohjaamisessa, ajonvakauttamisessa tai nopeuden hallinnassa. Liikenneympäristöön liittyneet parannusehdotukset koskivat yleisimmin valo-ohjauksen muuttamista niin, ettei jalankulkijat tai pyöräilijät ylitä tietä samaan aikaan kääntyvien moottoriajoneuvojen kanssa.
Pyöräilijät ja kävelijät aiheuttavat noin 60 % kaikista raskaan kaluston ja pyöräilijöiden sekä jalankulkijoiden välisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Vaikka tässä työssä ei syvällisesti tutkittu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia, olisi näidenkin onnettomuuksien tutkiminen ja vähentäminen tärkeää, sillä jalankulkijat ja pyöräilijät aiheuttavat enemmän onnettomuuksia raskaan kaluston kanssa kuin toisin päin. Kaikista raskaan kaluston ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden välisistä onnettomuuksista reilu neljännes on jalankulkijan tai pyöräilijän tietoisesti aiheuttamia onnettomuuksia.