Liiketoimintasuunnitelma vertaisverkkokauppayritykselle
Huynh, Antti (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214376
Tiivistelmä
Vertaiskauppa on trendikäs ja kasvava toimiala varsinkin nuorten aikuisten keskuudessa. Tekijä on kiinnostunut yritystoiminnasta kyseisellä alalla sekä haluaa tutkia liiketoimintasuunnitelmaan kuuluvaa sisältöä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena, on luoda mahdollisimman realistinen ja helposti toteutettava liiketoimintasuunnitelma vertaisverkkokauppayritykselle. Liiketoimintasuunnitelman on tarkoitus toimia tekijän apuna yritystoiminnan aloittamisessa sekä muille toimialasta kiinnostuneille henkilöille. Työn ulkopuolelle jää yrityksen perustaminen, tekninen toteutus, globaalit markkinat ja logistiikan yksityiskohtainen analyysi.
Tämä opinnäyte on toiminnallinen työ, joka sisältää tietoperustan sekä sen pohjalta tehdyn empiirisen osuuden. Tietoperustassa on käytetty liiketoimintasuunnitelmaan tekemiseen liittyviä artikkeleita, kirjallisuutta ja yrittäjien oppaita. Tietoperustassa käsiteltiin liikesuunnitelmaan kuuluvia asioita, kuten liikeideaa, yrityksen visiota ja arvoja, SWOT-analyysiä, kilpailija-analyysiä, asiakasanalyysiä, liiketoimintamallia, riskejä ja rahoitusta.
Tietoperustaan kerättyä tietoa analysoitiin ja sen perusteella tehtiin toimivia ratkaisuja yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Lopullinen tuotos on toteutettu Canvalla, jonka avulla saatiin tehtyä 11-sivuinen liiketoimintasuunnitelma vertaisverkkokauppa yritykselle. Tuotos pohjautui ja rakentui tietoperustan mukaisesti. Liiketoimintasuunnitelma toteutettiin kevään 2025 aikana. Tuotos on liitetty raportin liitteeksi mutta siitä on myös saatavilla pdf-versio.
Liiketoimintasuunnitelman tekemisessä huomattiin, kuinka olisi mahdollista syventyä vielä yksityiskohtaisemmin erilaisiin strategioihin ja suunnitelmiin, sillä yritystoiminnasta löytyy lisää tietoa ja kehittämiskohteita. Tekijän mielestä liiketoimintasuunnitelmasta saatiin yleispätevä ja selkeä kokonaisuus, joka auttaa yritystoiminnan aloittamisessa.
Tämä opinnäyte on toiminnallinen työ, joka sisältää tietoperustan sekä sen pohjalta tehdyn empiirisen osuuden. Tietoperustassa on käytetty liiketoimintasuunnitelmaan tekemiseen liittyviä artikkeleita, kirjallisuutta ja yrittäjien oppaita. Tietoperustassa käsiteltiin liikesuunnitelmaan kuuluvia asioita, kuten liikeideaa, yrityksen visiota ja arvoja, SWOT-analyysiä, kilpailija-analyysiä, asiakasanalyysiä, liiketoimintamallia, riskejä ja rahoitusta.
Tietoperustaan kerättyä tietoa analysoitiin ja sen perusteella tehtiin toimivia ratkaisuja yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Lopullinen tuotos on toteutettu Canvalla, jonka avulla saatiin tehtyä 11-sivuinen liiketoimintasuunnitelma vertaisverkkokauppa yritykselle. Tuotos pohjautui ja rakentui tietoperustan mukaisesti. Liiketoimintasuunnitelma toteutettiin kevään 2025 aikana. Tuotos on liitetty raportin liitteeksi mutta siitä on myös saatavilla pdf-versio.
Liiketoimintasuunnitelman tekemisessä huomattiin, kuinka olisi mahdollista syventyä vielä yksityiskohtaisemmin erilaisiin strategioihin ja suunnitelmiin, sillä yritystoiminnasta löytyy lisää tietoa ja kehittämiskohteita. Tekijän mielestä liiketoimintasuunnitelmasta saatiin yleispätevä ja selkeä kokonaisuus, joka auttaa yritystoiminnan aloittamisessa.