Reflektion kring adhd och vardagshantering: ett utvecklingsinriktat arbete kring reflektionskort som metodiskt stödverktyg för personer med adhd och anhöriga som deltar i kamratstödsgrupper
Björkman, Elsa; Eklund, Jessica; Lillkvist, Annika; Lindroos, Cecilia; Westerlund, Janina (2025)
Björkman, Elsa
Eklund, Jessica
Lillkvist, Annika
Lindroos, Cecilia
Westerlund, Janina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114028
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en beställning av Barnavårdsföreningen i Finland. Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en teoretisk referensram kring adhd-utmaningar utveckla reflektionskort som samtalsverktyg för självreflektion och stöd i vardagshantering.
Målet var att skapa en värdefull produkt som Barnavårdsföreningen kan använda sig av i sina diskussionsgrupper för unga med adhd och i grupper med föräldrar till unga med adhd. Produkten har skapats utifrån den teoretiska bakgrunden, förståelsen och responsen som vi som har fått utifrån vår teoridel och våra testningar.
Vi har använt oss av benchmarking för att kartlägga vilka andra liknande produkter som redan finns på marknaden och Lean-modellen för att utveckla produkten. Datainsamlingen har skett med hjälp av temaintervju, en testgrupp och respons från personalen på Barnavårdsföreningen.
Vårt utvecklingsinriktade examensarbete har resulterat i 50 stycken reflektionskort för unga med adhd och 50 stycken reflektionskort för föräldrar till unga med adhd. Korten innehåller korta och tydliga texter, både frågor och påståenden, som är ämnade för att skapa reflektioner och diskussioner kring adhd. This thesis is a commission from Barnavårdsföreningen i Finland. The purpose of this thesis is to develop reflection cards as conversation tools for self-reflection and support in everyday management, based on a solution-focused approach and a theoretical framework regarding ADHD challenges.
The goal was to create a valuable product that Barnavårdsföreningen can use in its discussion groups for young people with ADHD and in groups with parents of young people with ADHD. The product has been created based on the theoretical background, understanding, and feedback we received from our theoretical section and our testing.
We have utilized benchmarking to map out what other similar products are already available on the market, and the Lean model to develop the product. Data collection has been carried out through thematic interviews, a test group, and feedback from the staff at Barnavårdsföreningen.
Our development-oriented thesis has resulted in 50 reflection cards for young people with ADHD and 50 reflection cards for parents of young people with ADHD. The cards contain short and clear texts, both questions and statements, intended to foster reflections and discussions around ADHD.
Målet var att skapa en värdefull produkt som Barnavårdsföreningen kan använda sig av i sina diskussionsgrupper för unga med adhd och i grupper med föräldrar till unga med adhd. Produkten har skapats utifrån den teoretiska bakgrunden, förståelsen och responsen som vi som har fått utifrån vår teoridel och våra testningar.
Vi har använt oss av benchmarking för att kartlägga vilka andra liknande produkter som redan finns på marknaden och Lean-modellen för att utveckla produkten. Datainsamlingen har skett med hjälp av temaintervju, en testgrupp och respons från personalen på Barnavårdsföreningen.
Vårt utvecklingsinriktade examensarbete har resulterat i 50 stycken reflektionskort för unga med adhd och 50 stycken reflektionskort för föräldrar till unga med adhd. Korten innehåller korta och tydliga texter, både frågor och påståenden, som är ämnade för att skapa reflektioner och diskussioner kring adhd.
The goal was to create a valuable product that Barnavårdsföreningen can use in its discussion groups for young people with ADHD and in groups with parents of young people with ADHD. The product has been created based on the theoretical background, understanding, and feedback we received from our theoretical section and our testing.
We have utilized benchmarking to map out what other similar products are already available on the market, and the Lean model to develop the product. Data collection has been carried out through thematic interviews, a test group, and feedback from the staff at Barnavårdsföreningen.
Our development-oriented thesis has resulted in 50 reflection cards for young people with ADHD and 50 reflection cards for parents of young people with ADHD. The cards contain short and clear texts, both questions and statements, intended to foster reflections and discussions around ADHD.