Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumuotoilun projekti: Digital Dogsitter -sovelluksen kouluttajaominaisuuksien kehittäminen

Schulz, Sarah (2025)

 
Avaa tiedosto
Schulz_Sarah.pdf (6.199Mt)
Lataukset: 


Schulz, Sarah
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214449
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa palvelumuotoilun projekti, jonka avulla kehitettiin Digital Dogsitter -sovelluksen koirankouluttajille ja heidän asiakkaillensa suunnattujen ominaisuuksia. Työn toimeksiantajana toimi Digital Dogsitter ja opinnäytetyö toteutettiin kevään 2025 aikana. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä Digital Dogsitterille tuotetun palvelumuotoilun projektin tavoitteena oli löytää asiakasymmärrystä parantava ja palvelua kehittävä kehitysehdotus Digital Dogsitter -sovelluksen kouluttajille ja heidän asiakkaillensa suunnattuihin ominaisuuksiin.

Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli palvelumuotoilua ja koirien yksin olemisen ongelmia. Palvelumuotoilun osalta käsiteltiin palvelumuotoilua, palvelumuotoilun menetelmiä sekä palvelumuotoilun prosessia. Palvelumuotoilun prosessin mallina käytettiin tuplatimanttimallia. Koirien yksinolo-ongelmista käsiteltiin eroahdistusta ja muita yksinolo-ongelmia sekä niihin liittyvää taustatietoa. Lisäksi tarkasteltiin koirien yksinolo-ongelmien kouluttamista.

Empiirisessä osassa kuvattiin palvelumuotoilun projektin tuottaminen Digital Dogsitterille. Projektin tuottaminen käytiin läpi vaihe vaiheelta. Projektin työstämistä, projektin eri vaiheita sekä tehtyjä menetelmävalintoja havainnollistettiin myös visuaalisesti. Tuotettu palvelumuotoilun projekti eteni tietoperustassa esitellyn tuplatimanttimallin mukaisesti ja empiirisessä osassa kuvattiin projektin tuottaminen myös tuplatimanttimallin vaiheita mukaillen.

Digital Dogsitterille tuotetun palvelumuotoilun projektin vaiheita olivat: löydä, määritä, kehitä ja tuota. Löydä-vaiheessa kerättiin esitietoa yrityksestä ja sen toimintaympäristöstä. Määritä-vaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä yrityksen kohderyhmästä haastatteluilla sekä jäsenneltiin kerättyä tietoa asiakaspersoonilla ja palvelupolulla. Kehitä-vaiheessa ideoitiin sovellukseen uusia ominaisuuksia sekä testattiin ideoita prototypoimalla. Tuota-vaiheessa viimeisteltiin kehitysehdotus kouluttajille ja heidän asiakkailleen suunnattuihin ominaisuuksiin Digital Dogsitter -sovelluksessa.

Pohdinta osiossa käytiin läpi opinnäytetyöni onnistumista sekä omaa oppimista. Osiossa pohdittiin muun muassa opinnäytetyön merkityksellisyyttä ja hyödynnettävyyttä, eettisiä näkökantoja, aineistonhallintaa sekä annettiin jatkokehitysehdotuksia. Lopuksi käytiin vielä läpi omaan oppimista ja ammattitaidon kehittymistä työn tekemisen aikana. Esille nostettiin niin onnistumisia kuin epäonnistumisia opinnäytetyön tekemisen varrelta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste