Suomalaisen elintarvikeviennin haasteet ja mahdollisuudet : opas Ruokaisa Oy:lle elintarvikeviennin suunnittelun tueksi
Kinnunen, Silpa (2025)
Kinnunen, Silpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214446
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suomalaisen elintarvikeviennin haasteet ja mahdollisuudet. Työn tavoitteena oli laatia elintarvikkeiden valmistusta harjoittavalle Ruokaisa Oy:lle opas elintarvikeviennin suunnittelun tueksi. Suunnitellessaan viennin käynnistämistä on yrityksen hyvä saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva siitä toimintaympäristöstä, josta vientiä tultaisiin harjoittamaan. Tästä syystä opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin suomalaisen elintarvikeviennin tilaa sekä suomalaisten elintarvikealan yritysten vientiä vaikeuttavia ja tukevia tekijöitä. Tietoperustassa etsittiin myös vastauksia siihen, millaisia myönteisiä vaikutuksia viennillä voi olla yrityksen liiketoimintaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksena ja teemahaastatteluna. Aineisto käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisesta elintarvikeviennistä on tehty viime vuosina useita selvityksiä. Lisäksi tuli ilmi, että elintarvikeviennin kasvattamiseksi on toteutettu monia hankkeita. Suomalainen elintarvikevienti on kuitenkin yhä vähäistä, vain noin 10 prosenttia elintarviketeollisuuden kokonaistuotannosta. Keskeisiä syitä tähän ovat yritysten turvallisuushakuisuus ja tuotantokapasiteetin mukainen kotimainen kysyntä sekä viennin käynnistämiseen ja harjoittamiseen liittyvät vaikeudet. Vaikeudet liittyvät tuotteen ja brändin sopimattomuuteen kansainvälisille markkinoille, osaamisen ja resurssien puutteeseen sekä logistisiin haasteisiin. Lisäksi Suomen korkea kustannustaso sekä julkisten vientipalveluiden ja -tukien niukkuus vaikuttavat kielteisesti suomalaisten elintarvikealan yritysten viennin käynnistämisen mahdollisuuksiin. Kansainvälisillä markkinoilla on kuitenkin kysyntää suomalaisille, laadukkaasti ja vastuullisesti tuotetuille elintarvikkeille. Tämä tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia kannattavaan ja kilpailukykyä vahvistavaan vientitoimintaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan sisältö laadittiin ajattomaksi ja yleisluontoiseksi. Oppaan ensimmäisessä luvussa tarkastellaan, onko viennin käynnistämiselle olemassa liiketoiminnalliset perusteet. Sen jälkeen käsitellään kohdemarkkinoiden ja asiakkaiden etsimistä sekä yrityksen tuotteen soveltuvuutta vientiin. Tämän jälkeen arvioidaan vientiin tarvittavan osaamisen ja resurssien riittävyyttä. Mikäli yritys on vakuuttunut viennin tarpeellisuudesta, edetään oppaan viimeiseen osaan ja laaditaan vientistrategia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksena ja teemahaastatteluna. Aineisto käsiteltiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisesta elintarvikeviennistä on tehty viime vuosina useita selvityksiä. Lisäksi tuli ilmi, että elintarvikeviennin kasvattamiseksi on toteutettu monia hankkeita. Suomalainen elintarvikevienti on kuitenkin yhä vähäistä, vain noin 10 prosenttia elintarviketeollisuuden kokonaistuotannosta. Keskeisiä syitä tähän ovat yritysten turvallisuushakuisuus ja tuotantokapasiteetin mukainen kotimainen kysyntä sekä viennin käynnistämiseen ja harjoittamiseen liittyvät vaikeudet. Vaikeudet liittyvät tuotteen ja brändin sopimattomuuteen kansainvälisille markkinoille, osaamisen ja resurssien puutteeseen sekä logistisiin haasteisiin. Lisäksi Suomen korkea kustannustaso sekä julkisten vientipalveluiden ja -tukien niukkuus vaikuttavat kielteisesti suomalaisten elintarvikealan yritysten viennin käynnistämisen mahdollisuuksiin. Kansainvälisillä markkinoilla on kuitenkin kysyntää suomalaisille, laadukkaasti ja vastuullisesti tuotetuille elintarvikkeille. Tämä tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia kannattavaan ja kilpailukykyä vahvistavaan vientitoimintaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneen oppaan sisältö laadittiin ajattomaksi ja yleisluontoiseksi. Oppaan ensimmäisessä luvussa tarkastellaan, onko viennin käynnistämiselle olemassa liiketoiminnalliset perusteet. Sen jälkeen käsitellään kohdemarkkinoiden ja asiakkaiden etsimistä sekä yrityksen tuotteen soveltuvuutta vientiin. Tämän jälkeen arvioidaan vientiin tarvittavan osaamisen ja resurssien riittävyyttä. Mikäli yritys on vakuuttunut viennin tarpeellisuudesta, edetään oppaan viimeiseen osaan ja laaditaan vientistrategia.