Terveydenhoitoalan ammattilaisten mielipiteet kokemusasiantuntijan käytöstä osana mielenterveys- ja päihdehoitotyön simulaatio-opetusta
Järvinen, Minna; Leino, Noora (2025)
Järvinen, Minna
Leino, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114352
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää kokemusasiantuntijoiden osallistumisen merkitystä osana simulaatio-opetusta liittyen päihde- ja mielenterveystyön kehittämiseen sotepalveluissa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kokemusasiantuntijoiden simulaatio-opetukseen osallistumisesta terveydenhuollon ammattilaisten arvioimana. Tutkimuskysymyksenä oli, kokevatko työelämän edustajat kokemusasiantuntijan käytön simulaatio-opetuksessa hyödylliseksi. Simulaatioon osallistui työelämän edustajia mielenterveyskuntoutujien palveluista sekä asumispalveluista ja lastensuojelusta Satakunnan alueella. Opinnäytetyön tilaaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen aineisto kerättiin case-simulaation jälkeen e-lomakkeella tehdyllä kyselyllä. Aineisto oli kerätty Ymmärrä asiakasta - kokemustoiminta keskiössä hankkeen toimesta.
Opinnäytetyössä avattiin kokemusasiantuntijuutta mielenterveys- ja päihdetyössä sekä kerrottiin simulaatio-opetuksesta. Käytiin myös läpi tutkimuksen toteuttamista ja tuloksia. Lopuksi pohdittiin tutkimusta sekä jatkotutkimusaiheita.
Tuloksista selvisi, että simulaatio-opetus oli osallistujille opettavainen ja positiivinen kokemus sekä se auttoi kehittämään omaa osaamista. Monet vastaajista kokivat, että simulaatiokoulutuksessa käsiteltyjä asioita voi hyödyntää työelämässä. Lisäksi kokemusasiantuntijoiden rooli koettiin arvokkaana simulaatio-opetuksessa.
Kokemusasiantuntijoiden roolia simulaatio-opetuksessa voisi tutkia muillakin tavoin, kuten tarkastelemalla heidän osallistumisensa vaikutusta ammattilaisten kykyyn käyttää opittuja taitoja työelämässä. Voisi myös tutkia kokemusasiantuntijoiden roolin vaikuttavuutta työhyvinvointiin sekä työelämässä jaksamiseen. Nämä tutkimusaiheet voisivat syventää ymmärrystä kokemusasiantuntijoiden roolin merkityksestä sekä kehittämismahdollisuuksista sote-palveluissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin case-simulaation jälkeen e-lomakkeella tehdyllä kyselyllä. Aineisto oli kerätty Ymmärrä asiakasta - kokemustoiminta keskiössä hankkeen toimesta.
Opinnäytetyössä avattiin kokemusasiantuntijuutta mielenterveys- ja päihdetyössä sekä kerrottiin simulaatio-opetuksesta. Käytiin myös läpi tutkimuksen toteuttamista ja tuloksia. Lopuksi pohdittiin tutkimusta sekä jatkotutkimusaiheita.
Tuloksista selvisi, että simulaatio-opetus oli osallistujille opettavainen ja positiivinen kokemus sekä se auttoi kehittämään omaa osaamista. Monet vastaajista kokivat, että simulaatiokoulutuksessa käsiteltyjä asioita voi hyödyntää työelämässä. Lisäksi kokemusasiantuntijoiden rooli koettiin arvokkaana simulaatio-opetuksessa.
Kokemusasiantuntijoiden roolia simulaatio-opetuksessa voisi tutkia muillakin tavoin, kuten tarkastelemalla heidän osallistumisensa vaikutusta ammattilaisten kykyyn käyttää opittuja taitoja työelämässä. Voisi myös tutkia kokemusasiantuntijoiden roolin vaikuttavuutta työhyvinvointiin sekä työelämässä jaksamiseen. Nämä tutkimusaiheet voisivat syventää ymmärrystä kokemusasiantuntijoiden roolin merkityksestä sekä kehittämismahdollisuuksista sote-palveluissa.