Perehdytysopas : K-supermarket Antinkatu
Äärilä, Arttu (2025)
Äärilä, Arttu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214389
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa perehdytysopas K-Supermarket Antinkadulle. Työ rajattiin koskemaan nuoria ja vasta aloittavia työntekijöitä. Heitä saapuu kaupalla säännöllisesti, joten työn tekijänä huomasin selkeän perehdytysmateriaalin tarpeellisuuden.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tietoa kerättiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta teemahaastattelua hyödyntäen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin perehdyttäjän piirteitä, perehdytystä, perehdytykseen liittyvää lainsäädäntöä ja nuorten työntekijöiden tarpeita perehdytyksessä. Teemahaastattelun ja teorian perusteella hyvän perehdytyksen todettiin olevan nousujohteinen, suunnitelmallinen, joka vaatii riittävästi aikaa ja perehdyttäjän hyviä vuorovaikutustaitoja.
Valmis perehdytysopas sisältää ohjeita ja neuvoja perehdyttäjälle sekä uudelle työntekijälle. Oppaassa on yleisiä toimintatapoja osastoilla toimimiseen, asiakaspalvelu tilanteisiin ja erityistilanteiden hallintaan kaupalla. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tulokseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tietoa kerättiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän kautta teemahaastattelua hyödyntäen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin perehdyttäjän piirteitä, perehdytystä, perehdytykseen liittyvää lainsäädäntöä ja nuorten työntekijöiden tarpeita perehdytyksessä. Teemahaastattelun ja teorian perusteella hyvän perehdytyksen todettiin olevan nousujohteinen, suunnitelmallinen, joka vaatii riittävästi aikaa ja perehdyttäjän hyviä vuorovaikutustaitoja.
Valmis perehdytysopas sisältää ohjeita ja neuvoja perehdyttäjälle sekä uudelle työntekijälle. Oppaassa on yleisiä toimintatapoja osastoilla toimimiseen, asiakaspalvelu tilanteisiin ja erityistilanteiden hallintaan kaupalla. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tulokseen.