Musikundervisning i årskurs 1–6: en studie om möjligheter och behov av att involvera musikpedagoger (YH) i den grundläggande utbildningen
Fagerström, Cajsa-Stina (2025)
Fagerström, Cajsa-Stina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114239
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Pietarsaaren seudulla olevia mahdollisuuksia ja tarpeita, jotka liittyvät musiikkipedagogien (AMK) osallistamiseen musiikinopetukseen ruotsinkielisten koulujen 1.–6. luokilla. Tuomalla esiin, miten musiikinopetus on järjestetty Pietarsaaren alueella, tutkitaan siksi myös sitä, millä työaloilla musiikkipedagogeilla (AMK) on mahdollisuus tarjota asiantuntemustaan ja siten vahvistaa opetussuunnitelman mukaista musiikinopetusta.
Tutkimuskysymykseni ovat olleet seuraavat:
1. Mikä toimii hyvin ja mitkä ovat haasteet Pietarsaaren seutuun musiikkikasvatuksessa?
2. Mitkä opetussuunnitelman tavoitteet ovat Pietarsaaren seudulla helpoimmin ja vaikeimmin saavutettavissa?
3. Miten Pietarsaaren seutuun koulut suhtautuvat yhteistyöhön ammatillisten toimijoiden kanssa ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa tulevalle toiminnalle?
Tutkimus on ollut luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonkeruu on toteutettu avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille alueen 24 ruotsinkieliselle koululle vuosiluokkien 1–6 osalta.
Tutkimus on osoittanut, että oppilaiden saamassa musiikkikasvatuksessa on eroja. Sekä vahvuuksien että haasteiden kartoittaminen on antanut yleiskuvan siitä, millä alueilla musiikkipedagogit (AMK) voivat tukea opetusta. Aiemmat tutkimukset ja kyselylomakkeen tulokset osoittavat, että musiikkipedagogien (AMK) osallistumiselle musiikinopetukseen on hyvät mahdollisuudet, esimerkiksi ytheisopettajuuden kautta.
Tutkimuskysymykseni ovat olleet seuraavat:
1. Mikä toimii hyvin ja mitkä ovat haasteet Pietarsaaren seutuun musiikkikasvatuksessa?
2. Mitkä opetussuunnitelman tavoitteet ovat Pietarsaaren seudulla helpoimmin ja vaikeimmin saavutettavissa?
3. Miten Pietarsaaren seutuun koulut suhtautuvat yhteistyöhön ammatillisten toimijoiden kanssa ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa tulevalle toiminnalle?
Tutkimus on ollut luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tiedonkeruu on toteutettu avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille alueen 24 ruotsinkieliselle koululle vuosiluokkien 1–6 osalta.
Tutkimus on osoittanut, että oppilaiden saamassa musiikkikasvatuksessa on eroja. Sekä vahvuuksien että haasteiden kartoittaminen on antanut yleiskuvan siitä, millä alueilla musiikkipedagogit (AMK) voivat tukea opetusta. Aiemmat tutkimukset ja kyselylomakkeen tulokset osoittavat, että musiikkipedagogien (AMK) osallistumiselle musiikinopetukseen on hyvät mahdollisuudet, esimerkiksi ytheisopettajuuden kautta.