Esihenkilövalmennukseen osallistuneiden kokemuksia valmennuksen vastaavuudesta esihenkilötyön vaatimuksiin Yrityksessä X
Kujanpää, Vera (2025)
Kujanpää, Vera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214498
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Yritys X:n esihenkilövalmennuksen käyneiden kokemuksia valmennuksen vastaavuudesta esihenkilötyön vaatimuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää valmennuksen parhaita puolia, jotka olivat jääneet valmennukseen osallistuneilla mieleen, ja joita he olivat pystyneet hyödyntämään käytännön esihenkilötyössä. Tavoitteena oli myös kartoittaa valmennukseen osallistuneiden kokemuksia valmennuksen puutteista ja kehittämistarpeista.
Työn toimeksiantajana toimi vähittäiskaupan alalla toimiva Yritys X, joka palvelee niin yksityis- kuin yritysasiakkaita. Yritys kehittää jatkuvasti henkilöstön kehittämiseen ja kouluttamiseen liittyviä ohjelmia, ja näin ollen tutkimuksen on tarkoitus toimia suuntaa antavana selvityksenä siitä, miten esihenkilövalmennusta kannattaa jatkossa kehittää.
Tietoperusta koostuu kolmesta kokonaisuudesta: esihenkilötyöstä ja osaamisen kehittämisestä, valmennuksen vaikuttavuudesta ja sen arvioinnista sekä oppimista tukevista käytänteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemän toimivan esihenkilön haastattelusta, jotka pidettiin maaliskuussa 2025.
Tulosten mukaan esihenkilövalmennukseen osallistuneet kokivat valmennuksen vastaavan pääosin esihenkilötyön vaatimuksiin. Hyödyllisimmiksi koettiin itsetuntemukseen, viestintään ja ihmisten johtamiseen liittyvät teemat. Käytännönläheiset opetusmenetelmät ja vertaisoppiminen koettiin oppimista tukeviksi. Kehittämistarpeina nousivat esiin valmennuksen rakenteellinen tiivistäminen, sisältöjen ajankohtaisuus ja uusien opetusmenetelmien hyödyntäminen. Valmennuksen todettiin tukevan yrityksen kulttuurilinjausta yhteisöllisyyden vahvistamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää valmennuksen jatkokehittämisessä lisäämällä oppimista tukevia opetusmenetelmiä, kuten esihenkilötyön havainnointia, tai lisäämällä merkityksellisien valmennusteemojen, kuten esihenkilön oman hyvinvoinnin osuutta valmennuksessa. Tutkimus tuotti jatkotutkimusaiheita organisaation sisäiseen kehitystyöhön, kuten siihen onko nykyinen valmennukseen osallistuvien määrä kannattava. Jatkotutkimusaiheita nousi myös laajemmin esihenkilövalmennuksien tutkimiseen liittyen, kuten esimerkiksi esihenkilövalmennuksien vaikutus organisaatiokulttuurin vahvistamiseen ja rakentamiseen.
Työn toimeksiantajana toimi vähittäiskaupan alalla toimiva Yritys X, joka palvelee niin yksityis- kuin yritysasiakkaita. Yritys kehittää jatkuvasti henkilöstön kehittämiseen ja kouluttamiseen liittyviä ohjelmia, ja näin ollen tutkimuksen on tarkoitus toimia suuntaa antavana selvityksenä siitä, miten esihenkilövalmennusta kannattaa jatkossa kehittää.
Tietoperusta koostuu kolmesta kokonaisuudesta: esihenkilötyöstä ja osaamisen kehittämisestä, valmennuksen vaikuttavuudesta ja sen arvioinnista sekä oppimista tukevista käytänteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemän toimivan esihenkilön haastattelusta, jotka pidettiin maaliskuussa 2025.
Tulosten mukaan esihenkilövalmennukseen osallistuneet kokivat valmennuksen vastaavan pääosin esihenkilötyön vaatimuksiin. Hyödyllisimmiksi koettiin itsetuntemukseen, viestintään ja ihmisten johtamiseen liittyvät teemat. Käytännönläheiset opetusmenetelmät ja vertaisoppiminen koettiin oppimista tukeviksi. Kehittämistarpeina nousivat esiin valmennuksen rakenteellinen tiivistäminen, sisältöjen ajankohtaisuus ja uusien opetusmenetelmien hyödyntäminen. Valmennuksen todettiin tukevan yrityksen kulttuurilinjausta yhteisöllisyyden vahvistamisessa. Tuloksia voidaan hyödyntää valmennuksen jatkokehittämisessä lisäämällä oppimista tukevia opetusmenetelmiä, kuten esihenkilötyön havainnointia, tai lisäämällä merkityksellisien valmennusteemojen, kuten esihenkilön oman hyvinvoinnin osuutta valmennuksessa. Tutkimus tuotti jatkotutkimusaiheita organisaation sisäiseen kehitystyöhön, kuten siihen onko nykyinen valmennukseen osallistuvien määrä kannattava. Jatkotutkimusaiheita nousi myös laajemmin esihenkilövalmennuksien tutkimiseen liittyen, kuten esimerkiksi esihenkilövalmennuksien vaikutus organisaatiokulttuurin vahvistamiseen ja rakentamiseen.