Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sanojen ja tekojen välillä - Moninaisuus ja osallisuus pörssiyhtiöiden verkkosivuviestinnässä

Laaksonen, Heidi (2025)

 
Avaa tiedosto
Laaksonen__Heidi.pdf (1.763Mt)
Lataukset: 


Laaksonen, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214514
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten henkilöstömäärältään suurimmat Helsingin pörssiin listautuneet yhtiöt viestivät moninaisuudesta ja osallisuudesta verkkosivuillaan. Moninaisuuden ja osallisuuden aktiivinen edistäminen on organisaatioille nykyään osin velvoitteellista, mutta myös työnantajabrändin rakentamisen kannalta suositeltavaa. Työmarkkinoiden globaalistuessa ja työyhteisöjen moninaistuessa kasvaa tarve erilaisten yksilöiden huomioimiselle ja toiminnan kehittämiselle kohti moninaisempaa ja osallistavampaa ympäristöä. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, minkälaisia tavoitteita, toimenpiteitä ja työnantajalupauksia pörssiyhtiöt esittelevät verkkosivuillaan moninaisuuden ja osallisuuden edistämiseksi.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu moninaisuus- ja osallisuusteemojen kehityskaarta käsittelevästä sekä työnantajabrändin rakentumiseen ja työnantajalupauksiin liittyvästä kirjallisuudesta. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin tuoretta tutkimustietoa opinnäytetyön kannalta keskeisimmistä aiheista.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin pörssiyhtiöiden julkisilta verkkosivuilta. Aineisto kerättiin kokonaisuudessaan kymmenen yhtiön verkkosivuilta maaliskuussa 2025. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimustulokset osoittivat, että pörssiyhtiöt viestivät moninaisuudesta ja osallisuudesta pääosin myönteisesti, korostaen erityisesti niiden tuomia liiketoiminnallisia hyötyjä. Lisäksi teemat linkittyivät usein organisaation arvoihin ja strategiatyöhön. Asetetut tavoitteet liittyivät pääsääntöisesti osallistavan kulttuurin, rekrytointikäytäntöjen ja sukupuolijakauman kehittämiseen, kun taas toimenpiteinä korostuivat tietoisuuden lisääminen sekä vertais- ja verkostotoiminta. Työnantajalupauksissa nousivat esiin erityisesti yhdenvertaisuuden varmistaminen, psykologisen turvallisuuden merkitys sekä yksilöllisyyden arvostaminen.

Tutkimus osoittaa, että suurimmat pörssiyhtiöt tunnistavat moninaisuuden ja osallisuuden edistämisen strategisen merkityksen ja viestivät niistä usein hyötynäkökulmaa korostaen. Viestinnän konkreettisuudessa ja syvällisyydessä on kuitenkin vaihtelua. Kehitysehdotuksena esitetään, että organisaatioiden tulisi pyrkiä viestimään teemoista avoimemmin ja konkretiaa hyödyntäen toiminnan läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste