Vägen in i finska butikskedjor - strategier för småskaliga livsmedelsproducenter
de Haas, Thim (2025)
de Haas, Thim
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114106
Tiivistelmä
Detta arbete undersöker hur småskaliga livsmedelsproducenter kan etablera sig på den finska dagligvarumarknaden, med Dahlmans från Åland som uppdragsgivare. Arbetet tar sin utgångspunkt i aktuella förändringar inom livsmedelssektorn där hållbarhet, lokal produktion och ökade krav från butikskedjor har fått större betydelse. Dahlmans är ett åländskt familjeföretag med lång erfarenhet av livsmedelsförädling och har nyligen tagit steg mot expansion på det finska fastlandet genom förvärvet av Dynameat Oy och tillgång till en produktionsanläggning i Yläne.
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka krav och förväntningar butikskedjorna S-gruppen, K-gruppen och Lidl ställer på nya leverantörer samt hur Dahlmans kan anpassa sin strategi för att möta dessa krav. Arbetet genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod, där semistrukturerade intervjuer användes för att samla in information från representanter för butikskedjorna, åländska producenter som gjort liknande satsning samt uppdragsgivaren Dahlmans.
Resultaten visar att en lyckad etablering kräver mer än välgjorda produkter. Det är avgörande att uppfylla tekniska och etiska krav, skapa relationer med nyckelpersoner och formulera ett värdeerbjudande som tydligt kopplar hållbarhet till mätbar kundnytta. Detta arbete resulterar i konkreta verktyg, bland annat en checklista för etablering och ett förenklat förslag till försäljningsdialog, samt strategiska rekommendationer för hur Dahlmans kan öka sina chanser att etablera sina produkter vid större butikskedjor i Finland.
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka krav och förväntningar butikskedjorna S-gruppen, K-gruppen och Lidl ställer på nya leverantörer samt hur Dahlmans kan anpassa sin strategi för att möta dessa krav. Arbetet genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod, där semistrukturerade intervjuer användes för att samla in information från representanter för butikskedjorna, åländska producenter som gjort liknande satsning samt uppdragsgivaren Dahlmans.
Resultaten visar att en lyckad etablering kräver mer än välgjorda produkter. Det är avgörande att uppfylla tekniska och etiska krav, skapa relationer med nyckelpersoner och formulera ett värdeerbjudande som tydligt kopplar hållbarhet till mätbar kundnytta. Detta arbete resulterar i konkreta verktyg, bland annat en checklista för etablering och ett förenklat förslag till försäljningsdialog, samt strategiska rekommendationer för hur Dahlmans kan öka sina chanser att etablera sina produkter vid större butikskedjor i Finland.
