”Ne on opettanu mulle myös itsestäni tosi paljon” : Kokemuksia sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ja sen merkityksestä koettuun hyvinvointiin.
Vahosalmi, Jenna (2015)
Vahosalmi, Jenna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia sosiaalipedagoginen hevostoiminta on antanut nuorille ja millainen merkitys hevostoiminnalla on koettuun hyvinvointiin. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Perhekoti Toiska.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee green carea, sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja sen käsitteitä. Käsittelen myös kokemuksellista hyvinvointia, jonka lisäksi avaan myös fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin käsitteitä, sekä avaan myös elämänhallinnan käsitettä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty käyttämällä havainnointia ja teemahaastattelua. Yhteistyötaho Perhekoti Toiskan kautta havainnoin ja teemahaastattelin kuutta Toiskan sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa käyvää nuorta tyttöjä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi että nuorten kokemukset hevostoiminnasta liittyivät koettuihin tunteisiin, elämyksiin ja oppimiseen. Tutkimustulosten mukaan nuoret myös kokivat hevostoiminnalla olevan positiivinen merkitys heidän fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvointinsa kannalta.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee green carea, sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja sen käsitteitä. Käsittelen myös kokemuksellista hyvinvointia, jonka lisäksi avaan myös fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin käsitteitä, sekä avaan myös elämänhallinnan käsitettä.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusaineisto on kerätty käyttämällä havainnointia ja teemahaastattelua. Yhteistyötaho Perhekoti Toiskan kautta havainnoin ja teemahaastattelin kuutta Toiskan sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa käyvää nuorta tyttöjä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi että nuorten kokemukset hevostoiminnasta liittyivät koettuihin tunteisiin, elämyksiin ja oppimiseen. Tutkimustulosten mukaan nuoret myös kokivat hevostoiminnalla olevan positiivinen merkitys heidän fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvointinsa kannalta.