Akaalaisten koululaisten koulutien turvallisuuden arviointi
Viita, Joonas (2025)
Viita, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214554
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan Akaan koulumatkojen turvallisuutta ja ehdotetaan parannuksia liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Työn tilaajana oli Akaan kaupunki. Tavoitteena oli kartoittaa nykytilanteen ongelmat, tunnistaa vaaranpaikkoja ja esittää toimenpiteitä turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi työssä tarkasteltiin mahdollisuutta laskea koulukuljetusrajaa viidestä kilometristä kolmeen kilometriin 0–2-luokkalaisille oppilaille.
Tutkimus perustui kesällä 2024 Akaan kaupungille aiemmin tehtyyn liikenneturvallisuuskartoitukseen, tilastoanalyyseihin ja maastoselvityksiin, joiden avulla tunnistettiin riskialttiita tieosuuksia. Koululiitu-ohjelmaa auttoi arvioimaan tieosuuksien vaarallisuutta eri kriteerien mukaan. Tulokset paljastivat useita liikenneturvallisuusongelmia koulureiteillä, kuten suojateiden puutteita ja huonon näkyvyyden.
Parannusehdotuksina esitettiin muun muassa kevyen liikenteen väylien kehittämistä, suojateiden lisäämistä ja nopeusrajoitusten tarkistamista. Lisäksi koulukuljetusrajan laskeminen voisi vähentää nuorimpien oppilaiden altistumista liikenteen vaaroille.
Johtopäätöksenä todettiin, että Akaan koulumatkojen turvallisuutta voidaan parantaa kohdistetuilla liikenneturvallisuustoimenpiteillä sekä koulukuljetusjärjestelyjen kehittämisellä.
Tutkimus perustui kesällä 2024 Akaan kaupungille aiemmin tehtyyn liikenneturvallisuuskartoitukseen, tilastoanalyyseihin ja maastoselvityksiin, joiden avulla tunnistettiin riskialttiita tieosuuksia. Koululiitu-ohjelmaa auttoi arvioimaan tieosuuksien vaarallisuutta eri kriteerien mukaan. Tulokset paljastivat useita liikenneturvallisuusongelmia koulureiteillä, kuten suojateiden puutteita ja huonon näkyvyyden.
Parannusehdotuksina esitettiin muun muassa kevyen liikenteen väylien kehittämistä, suojateiden lisäämistä ja nopeusrajoitusten tarkistamista. Lisäksi koulukuljetusrajan laskeminen voisi vähentää nuorimpien oppilaiden altistumista liikenteen vaaroille.
Johtopäätöksenä todettiin, että Akaan koulumatkojen turvallisuutta voidaan parantaa kohdistetuilla liikenneturvallisuustoimenpiteillä sekä koulukuljetusjärjestelyjen kehittämisellä.