Matkailijan kokemus Helsingin hostelleista
Himberg, Jasmin (2025)
Himberg, Jasmin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214574
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan matkustajien kokemuksia Helsingissä sijaitsevista hostelleista. Hostellimajoittuminen ovat globaalisti kasvava segmentti vieraanvaraisuusalalla. On tärkeää ymmärtää nykyaikaisen matkailijan kokemus hostellien palveluista, jotta palveluiden tarjoajilla on todennäköisempää tuottaa onnistunut kokemus matkailijalle.
Budjettimatkailu sekä yksin matkustaminen on trendeissä kasvavassa roolissa. Maailmanlaajuisesti on tutkittua, että matkailun suosio on säilynyt entisellään, ellei kasvavassa määrin nykyaikaisista taloudellisista haasteista huolimatta. Työ toteutetaan tutkimustyyppisenä. Tutkimus auttaa ymmärtämään kansainvälisten, että kotimaisten matkailijoiden tarpeita ja on hyödyksi matkailualan palveluntarjoajille. Tutkimuskysymyksen kannalta olennaiset tekijät onnistuneeseen matkustuskokemukseen Helsingin hostelleissa ovat jaettu eri osa-alueeseen: hostelli majoitusmuotona, palvelukulttuuri, asiakasymmärrys.
Opinnäytetyö koostuu luvuista, joissa tarkastellaan hostellimajoittumisen ominaispiirteitä, budjettimatkaajien roolia kuluttajina ja palveluntarjoajien arvoa matkailijoiden tarpeiden täyttämisessä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan majoitusmuodon ympäristövastuullisuutta, sisältäen sosiaaliset, ekologiset ja taloudelliset ulottuvuudet.
Aineisto kerättiin aikavälillä 20.3.-03.4.2025. Opinnäytetyö päättyy tutkimustulosten johtopäätöksiin, pohdintoihin luotettavuudesta, vastuullisesta näkökulmasta sekä haasteiden ja mahdollisuuksien kuvaukseen.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin määrällistä menetelmää eli kyselyä laajan näkemyksen tavoittamiseksi. Kyselyyn vastaajia osallistu 65 henkilöä. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää yleisellä tasolla Helsingin hostellien palvelukulttuurin vahvuus ja mitkä asiat erottuvat hostellien edun vuoksi ja mitkä asiat tarvitsevat kehitystä.
Tutkimustulokset osoittavat, että matkailijoiden kokemus Helsingin hostelleista on hyvä mutta parantamiseen on myös varaa. Kehityskohteiksi osoittautui tutkimuksen mukaan yhteisöllisyys hostellissa, siisteys ja yhteisten tilojen mukavuus.
Budjettimatkailu sekä yksin matkustaminen on trendeissä kasvavassa roolissa. Maailmanlaajuisesti on tutkittua, että matkailun suosio on säilynyt entisellään, ellei kasvavassa määrin nykyaikaisista taloudellisista haasteista huolimatta. Työ toteutetaan tutkimustyyppisenä. Tutkimus auttaa ymmärtämään kansainvälisten, että kotimaisten matkailijoiden tarpeita ja on hyödyksi matkailualan palveluntarjoajille. Tutkimuskysymyksen kannalta olennaiset tekijät onnistuneeseen matkustuskokemukseen Helsingin hostelleissa ovat jaettu eri osa-alueeseen: hostelli majoitusmuotona, palvelukulttuuri, asiakasymmärrys.
Opinnäytetyö koostuu luvuista, joissa tarkastellaan hostellimajoittumisen ominaispiirteitä, budjettimatkaajien roolia kuluttajina ja palveluntarjoajien arvoa matkailijoiden tarpeiden täyttämisessä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan majoitusmuodon ympäristövastuullisuutta, sisältäen sosiaaliset, ekologiset ja taloudelliset ulottuvuudet.
Aineisto kerättiin aikavälillä 20.3.-03.4.2025. Opinnäytetyö päättyy tutkimustulosten johtopäätöksiin, pohdintoihin luotettavuudesta, vastuullisesta näkökulmasta sekä haasteiden ja mahdollisuuksien kuvaukseen.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin määrällistä menetelmää eli kyselyä laajan näkemyksen tavoittamiseksi. Kyselyyn vastaajia osallistu 65 henkilöä. Kyselytutkimuksella haluttiin selvittää yleisellä tasolla Helsingin hostellien palvelukulttuurin vahvuus ja mitkä asiat erottuvat hostellien edun vuoksi ja mitkä asiat tarvitsevat kehitystä.
Tutkimustulokset osoittavat, että matkailijoiden kokemus Helsingin hostelleista on hyvä mutta parantamiseen on myös varaa. Kehityskohteiksi osoittautui tutkimuksen mukaan yhteisöllisyys hostellissa, siisteys ja yhteisten tilojen mukavuus.