Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LabLife3D - a science-based 3D virtual learning environment : designing virtual laboratories: from pedagogical design to learning analytics

Qvist, Pekka (2015)

Avaa tiedosto
Qvist_Pekka.pdf (2.824Mt)
Lataukset: 


Qvist, Pekka
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104170
Tiivistelmä
Diginatiivien sukupolvi on kasvanut maailmassa, jossa virtuaaliset ympäristöt, digitaaliset pelit, sosiaalinen media ja mobiili internet ovat arkipäivää. Nettisukupolvi on tottunut käyttämään monia erilaisia viestintämuotoja ja sopeutunut toimimaan erilaisissa virtuaalisissa ympäristöissä jo varhaislapsuudesta alkaen.

LabLife3D-projektin avainkysymys oli, millaisia oppimisympäristöjä kasvava sukupolvi tarvitsee tulevaisuuden opinnoissaan. Tutkimusprojektin tavoitteena oli selvittää, kuinka affordanssit oppimiselle voidaan tunnistaa, mitkä ovat oppimisen esteitä ja mahdollistajia virtuaalisessa ympäristössä ja miten oppija saa autenttiselle oppimiselle tukea joko opettajilta tai virtuaaliselta ympäristöltä.

Projektin aikana kehitettiin kolmiulotteinen oppimisympäristö virtuaalimaailmaan (Second Life). Virtuaalisessa mikrobiologian ja orgaanisen kemian laboratoriossa on mahdollista suorittaa useita erilaisia oppimistehtäviä. Ympäristö sisältää myös tiedonkeruujärjestelmän oppimisanalytiikan ja big datan tutkimusta varten. Tutkimuksessa tunnistettiin useita virtuaalimaailmojen opetuskäyttöä puoltavia seikkoja, kuten mahdollisuudet tekemällä oppimiseen ja kokemusperäiseen oppimiseen.

Tutkimus myös dokumentoi vaatimukset monialaiselle suunnittelutiimille ja ohjelmistoarkkitehtuurille sekä tarjoaa tietoa oppimisympäristön kehittämisestä käyttäjäpalautteen ja käytettävyystutkimuksien pohjalta.

Palautetta kerättiin useilta opiskelijaryhmiltä, opettajistolta ja automaattisen tiedonkeruujärjestelmän tallenteista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että autenttista oppimista tapahtuu virtuaalilaboratoriossa, mutta että teknologia voi olla esteenä oppimiselle. Lisäksi teknologian vastustus voi haitata uusien digitaalisten oppimismenetelmien käyttöönottoa ja hyväksyntää etenkin opettajien keskuudessa.

Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että virtuaaliset ympäristöt muodossa tai toisessa tulevat olemaan yhä merkittävämpi osa oppimista ja koulutusta tulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste