Digital rekrytering av säsongspersonal i skärgården : En nulägesanalys av L’Escales Facebook- och Instagraminlägg
Mickelsson, Olivia (2025)
Mickelsson, Olivia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:fd-202506091755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:fd-202506091755
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur sociala medier används som verktyg för att rekrytera säsongspersonal till restauranger i Pargas skärgård, med fokus på L’Escale, som tillsammans med Grillhouse Söder och Najaden bildar en företagsgrupp i Nagu.
Syftet med studien är att analysera rekryteringsinlägg publicerade på Facebook och Instagram av restaurangerna, samt att identifiera faktorer som påverkar hur målgruppen engagerar sig i inläggen. Målet är att utifrån en kvalitativ nulägesanalys ge konkreta förbättringsförslag för framtida rekryteringskampanjer.
Arbetet genomförs som en empirisk nulägesanalys med kvalitativ metod. Det empiriska materialet består av tre utvalda rekryteringsinlägg från restaurangernas sociala medier, vilka analyserades utifrån en modell baserad på relevant teori. Analysen fokuserar på innehållets form, struktur och budskap i syfte att identifiera mönster, styrkor och förbättringsområden i den digitala rekryteringskommunikationen.
Resultatet visar att Facebook används mer aktivt än Instagram i rekryteringssyfte och att de mest framgångsrika inläggen är tydliga, personliga och innehåller konkreta uppmaningar. Det framgår dock att storytelling och employer branding är svagt utvecklade, vilket innebär att arbetsgivarens identitet inte framträder tydligt. Genom att utveckla tonalitet, berättelser och visa upp arbetsmiljön i text och bild, kan verksamheten stärka sin digitala strategi och bli mer attraktiv för framtida säsongspersonal.
Syftet med studien är att analysera rekryteringsinlägg publicerade på Facebook och Instagram av restaurangerna, samt att identifiera faktorer som påverkar hur målgruppen engagerar sig i inläggen. Målet är att utifrån en kvalitativ nulägesanalys ge konkreta förbättringsförslag för framtida rekryteringskampanjer.
Arbetet genomförs som en empirisk nulägesanalys med kvalitativ metod. Det empiriska materialet består av tre utvalda rekryteringsinlägg från restaurangernas sociala medier, vilka analyserades utifrån en modell baserad på relevant teori. Analysen fokuserar på innehållets form, struktur och budskap i syfte att identifiera mönster, styrkor och förbättringsområden i den digitala rekryteringskommunikationen.
Resultatet visar att Facebook används mer aktivt än Instagram i rekryteringssyfte och att de mest framgångsrika inläggen är tydliga, personliga och innehåller konkreta uppmaningar. Det framgår dock att storytelling och employer branding är svagt utvecklade, vilket innebär att arbetsgivarens identitet inte framträder tydligt. Genom att utveckla tonalitet, berättelser och visa upp arbetsmiljön i text och bild, kan verksamheten stärka sin digitala strategi och bli mer attraktiv för framtida säsongspersonal.