Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdytyksen merkitys sairaanhoitajaopiskelijan hyvinvoinnille ja stressinhallinnalle harjoitteluiden aikana : kyselytutkimus sairaanhoitajaopiskelijoille

Jokinen, Ester; Ylänen, Marianne (2025)

 
Avaa tiedosto
Jokinen_Ylanen.pdf (451.0Kt)
Lataukset: 


Jokinen, Ester
Ylänen, Marianne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214602
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia perehdytyksen merkitystä sairaanhoitajaopiskelijoiden stressinhallintaan ja hyvinvointiin heidän harjoitteluidensa aikana. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa perehdytyksen tärkeydestä opiskelijoiden hyvinvoinnille sekä tuoda esiin perehdytyksen rooli stressinhallinnan tukemisessa. Aihe on ajankohtainen, sillä hoidon tarve yhteiskunnassa kasvaa väestön ikääntyessä ja uusia ammattilaisia alalle tarvitaan jatkuvasti.

Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Seinäjoen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoilta. Kyselyyn vastasi 77 opiskelijaa. Kysely sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Suljettujen kysymysten osalta aineistoa analysoitiin tunnuslukujen ja kuvailevan tilastoanalyysin menetelmin. Avoimissa kysymyksissä käytettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmänä teemoittelua.

Tulosten perusteella perehdytyksellä on merkittävä vaikutus opiskelijan hyvinvointiin ja stressiin harjoittelun aikana. Enemmistö vastaajista koki, että hyvä perehdytys tuki heidän hyvinvointiaan ja vähensi stressiä. Positiivisiksi koettuja tekijöitä olivat muun muassa ohjauksen selkeys, kiireetön perehdytys, nimetty ohjaaja ja kannustava palaute. Opiskelijat arvostivat sitä, että heidät otettiin mukaan työyhteisöön, he saivat kysyä ja heitä kohdeltiin tasavertaisesti. Vastauksissa korostui se, että hyvä perehdytys lisäsi turvallisuuden tunnetta, auttoi keskittymään oppimiseen ja loi pohjan itseluottamukselle. Toisaalta perehdytyksen puutteellisuus nousi esiin merkittävänä stressin aiheuttajana. Opiskelijat kokivat kuormitusta erityisesti silloin, kun ohjaus oli epäjohdonmukaista, ohjaajia ei ollut nimetty tai työyhteisön suhtautuminen opiskelijoihin oli kielteistä. Kiire, epätietoisuus ja liian suuret odotukset aiheuttivat epävarmuutta ja heikensivät hyvinvointia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste