Livestriimaus osana B2B-myyntiprosessia
Lindroth, Thomas (2025)
Lindroth, Thomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten livestriimausta voidaan hyödyntää osana B2B-myyntiprosessia. Taustalla on digitalisaation ja teknologian kehityksen myötä tapahtunut muutos B2B-asiakkaiden ostoprosessissa, jossa ostajat etsivät tietoa yhtä itsenäisemmin ja siirtyvät kohti vuorovaikutteisempia digitaalisia ratkaisuja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista lisäarvoa livestriimaus voisi tuoda B2B-myyntiin, missä vaiheissa myyntiprosessia sitä voidaan hyödyntää ja millaisia haasteita sen käyttöön liittyy. Työ rajattiin koskemaan livestriimausta B2B-ympäristössä
Tietoperusta rakentui B2B-myyntiprosessin muutoksista, ostajakäyttäytymisen sukupolvieroista sekä livestriimauksen hyödyntämisestä B2B-puolella. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja haastatteluihin osallistui viisi B2B-myynnin asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2025.
Pääongelmana tutkittiin, voiko livestriimausta hyödyntämällä edistää B2B-myyntiä. Pääongelmaa tutkittiin alaongelmien kautta, joilla pyrittiin selvittämään B2B-myyntiprosessin ja ostokäyttäytymisen muutoksia, livestriimauksen soveltuvuutta ja vaikutusta B2B-myyntiin sekä livestriimauksen hyötyjä ja haasteita.
Tulosten perusteella livestriimaus voi tuoda lisäarvoa B2B-myyntiin erityisesti asiakasvuorovaikutuksessa, tuotteiden visuaalisessa esittelyssä ja brändin uskottavuuden rakentamisessa. Livestriimaus soveltuu useaan eri myyntiprosessin vaiheeseen, joissa asiakkaalle tarjotaan tietoa tai esitellään ratkaisuja. Haasteina nähtiin muun muassa asenteet, vaikuttavuuden mittaaminen sekä resurssien kohdentaminen. Työn perusteella livestriimaus on nouseva ilmiö, jota voidaan hyödyntää osana yrityksen myyntistrategiaa. Livestriimaus voi tarjota uudenlaisen, empaattisen ja osallistavan tavan luoda asiakassuhteita ja tuoda lisäarvoa koko myyntiprosessiin.
Tietoperusta rakentui B2B-myyntiprosessin muutoksista, ostajakäyttäytymisen sukupolvieroista sekä livestriimauksen hyödyntämisestä B2B-puolella. Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja haastatteluihin osallistui viisi B2B-myynnin asiantuntijaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimus toteutettiin keväällä 2025.
Pääongelmana tutkittiin, voiko livestriimausta hyödyntämällä edistää B2B-myyntiä. Pääongelmaa tutkittiin alaongelmien kautta, joilla pyrittiin selvittämään B2B-myyntiprosessin ja ostokäyttäytymisen muutoksia, livestriimauksen soveltuvuutta ja vaikutusta B2B-myyntiin sekä livestriimauksen hyötyjä ja haasteita.
Tulosten perusteella livestriimaus voi tuoda lisäarvoa B2B-myyntiin erityisesti asiakasvuorovaikutuksessa, tuotteiden visuaalisessa esittelyssä ja brändin uskottavuuden rakentamisessa. Livestriimaus soveltuu useaan eri myyntiprosessin vaiheeseen, joissa asiakkaalle tarjotaan tietoa tai esitellään ratkaisuja. Haasteina nähtiin muun muassa asenteet, vaikuttavuuden mittaaminen sekä resurssien kohdentaminen. Työn perusteella livestriimaus on nouseva ilmiö, jota voidaan hyödyntää osana yrityksen myyntistrategiaa. Livestriimaus voi tarjota uudenlaisen, empaattisen ja osallistavan tavan luoda asiakassuhteita ja tuoda lisäarvoa koko myyntiprosessiin.