Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sammanställning av leveransprocess i Norden : Semel Oy

Söderblom, Jesper (2025)

 
Avaa tiedosto
Soderblom_Jesper.pdf (1.518Mt)
Lataukset: 


Söderblom, Jesper
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314973
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att utforska hur en förändring i Semel Oy:s leveransprocess påverkat på företagets leveransservice och lönsamhet. Semel Oy levererar i samarbete med dotterbolaget Halda Ab sina taxametersystem till återförsäljare runt Skandinavien, var de installeras i slutkundernas bilar. Företagen ansåg det vara nödvändigt att leverera taxametersystemen till återförsäljarnas lager i ett försök att markant förkorta leveranstiden till slutkunden. Det är denna förändring i leveransprocessen som studien fokuserar sig på. Studien begränsades till endast ett företag, även om dotterbolaget Halda Ab nämns fortlöpande genom texten på grund av dess roll i distributionen av Semel Oy:s taxametersystem. Studiens teoretiska referensram består av tre teorier, leveransservice enligt Storhagen (2018) och Björklund (2012), logistikens påverkan på företagets avkastning från Christopher (2023) och leverantörsstyrda lager enligt Mattsson (2002). Studien genomförde ett flertal kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med personer inom företagen som har direkt kontakt med återförsäljare eller en nära anknytning till leveransprocessens ekonomiska implikationer. Därtill utnyttjade studien dokumentanalys för att samla data som kompletterar resultaten från intervjuerna. Resultaten visade att förändringen i leveransprocessen påverkade leveransservicen positivt på flera olika områden, varav de största framstegen gjordes i lagertillgänglighet och leveranstid från slutkundens perspektiv. De stora framstegen i leveransservicen hämtade även ökad försäljning för båda företagen. Däremot innebar dessa framsteg vissa uppoffringar, då resultaten även indikerade ökade kostnader samt ökad kapitalbindning.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste