CentriaNews-uutiskirjeen lukijatutkimus
Vaittinen, Sari (2025)
Vaittinen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214850
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin lukijatutkimus CentriaNews-uutiskirjeelle. Uutiskirje ilmestyy sen tilaajille kerran kuussa syys- ja kevätlukukausina. Uutiskirjeessä tiedotetaan ammattikorkeakoulun ajankohtaisista asioista, tapahtumista, koulutuksista ja palveluista. Tärkeimpänä tavoitteena uutiskirjeellä on jakaa tietoa Centria-ammattikorkeakoulun (Centrian) toiminnasta.
Kyselytutkimus lähetettiin uutiskirjeen mukana noin 2850 tilaajalle. Uutiskirjeessä oli avoin kysely-linkki, jonka kautta kaikki vastaamisesta kiinnostuneet saattoivat osallistua kyselyyn. Tutkimukseen pyrittiin saamaan 100 vastaajaa. Vastaajia saatiin 82. Opinnäytetyö tarjoaa ohjeita, joilla uutiskirjeen toimituskunta voi parantaa uutiskirjeitä ja haalia lisää lukijoita. Työ myös tarjoaa Centrian uutiskirjeelle arvokasta tietoa sen lukijoiden lukutottumuksista. Vastausten avulla tehdään uudistuksia, joilla CentriaNews-uutiskirjeestä saadaan entistä informoivampi ja merkityksekkäämpi lukijoilleen. Työ oli merkittävä, sillä CentriaNews-uutiskirjeelle ei aiemmin ole toteutettu lukijatutkimusta.
Lukijatutkimuksen perusteella vastaajien määrässä korostui Centrian henkilökunnan ja opiskelijoiden, erityisesti tradenomiopiskelijoiden määrä. Vastausten perusteella vastaajat asuivat pääasiassa Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Saatujen tulosten mukaan vastaajat valitsevat luettavaa uutiskirjeen sisällön ja käytettävissä olevan ajan perusteella, ja keskimääräinen lukuaika on 5–14 minuuttia. Suosituimpia aiheita saatujen vastausten perusteella oli Centrian toiminta, projektit, yhteistyömahdollisuudet ja työpaikat. Uutiskirjeitä luetaan eniten tietokoneella, ja niiden hyödyllisyys arvioitiin keskimäärin 7,7/10. Useimmat lukijat kokivat tiedon Centrian tapahtumista parantuneen uutiskirjeen ansiosta, ja ulkoasuun oltiin tyytyväisiä vastausten mukaan. Uutiskirjettä voidaan kehittää tarjoamalla monipuolisia aiheita eri aloilta ja aiheita, jotka herättävät uteliaisuutta, kuten henkilöstön esitteleminen ja erilaisista uratarinoista kertominen.
Kyselytutkimus lähetettiin uutiskirjeen mukana noin 2850 tilaajalle. Uutiskirjeessä oli avoin kysely-linkki, jonka kautta kaikki vastaamisesta kiinnostuneet saattoivat osallistua kyselyyn. Tutkimukseen pyrittiin saamaan 100 vastaajaa. Vastaajia saatiin 82. Opinnäytetyö tarjoaa ohjeita, joilla uutiskirjeen toimituskunta voi parantaa uutiskirjeitä ja haalia lisää lukijoita. Työ myös tarjoaa Centrian uutiskirjeelle arvokasta tietoa sen lukijoiden lukutottumuksista. Vastausten avulla tehdään uudistuksia, joilla CentriaNews-uutiskirjeestä saadaan entistä informoivampi ja merkityksekkäämpi lukijoilleen. Työ oli merkittävä, sillä CentriaNews-uutiskirjeelle ei aiemmin ole toteutettu lukijatutkimusta.
Lukijatutkimuksen perusteella vastaajien määrässä korostui Centrian henkilökunnan ja opiskelijoiden, erityisesti tradenomiopiskelijoiden määrä. Vastausten perusteella vastaajat asuivat pääasiassa Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Saatujen tulosten mukaan vastaajat valitsevat luettavaa uutiskirjeen sisällön ja käytettävissä olevan ajan perusteella, ja keskimääräinen lukuaika on 5–14 minuuttia. Suosituimpia aiheita saatujen vastausten perusteella oli Centrian toiminta, projektit, yhteistyömahdollisuudet ja työpaikat. Uutiskirjeitä luetaan eniten tietokoneella, ja niiden hyödyllisyys arvioitiin keskimäärin 7,7/10. Useimmat lukijat kokivat tiedon Centrian tapahtumista parantuneen uutiskirjeen ansiosta, ja ulkoasuun oltiin tyytyväisiä vastausten mukaan. Uutiskirjettä voidaan kehittää tarjoamalla monipuolisia aiheita eri aloilta ja aiheita, jotka herättävät uteliaisuutta, kuten henkilöstön esitteleminen ja erilaisista uratarinoista kertominen.