Gophertype : tekstipohjaisen käyttöliittymän toteuttaminen Go:lla
Lindroos, Oskari (2025)
Lindroos, Oskari
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214723
Tiivistelmä
Näppäimistöllä kirjoittaminen on taito, joka voi parantaa tuottavuutta ja tehokkuutta, erityisesti henkilöillä, jotka kirjoittavat tietokoneella paljon päivittäin. Opinnäytetyössä kehitettiin Gophertype-sovellus, joka tarjoaa mahdollisimman yksinkertaisen ja häiriöttömän ympäristön, jossa näppäimistöllä kirjoittamista voi harjoitella.
Sovellus toteutettiin tekstipohjaisena käyttöliittymänä, sillä se mahdollistaa sovelluksen ajon suoraan tietokoneen komentoriviltä ilman ulkoisia riippuvuuksia, kuten selainta, internetyhteyttä tai graafista ympäristöä. Sovellus kehitettiin Go-ohjelmointikielellä käyttäen Bubble Tea -ohjelmistokehystä. Kirjoittamisen harjoittelu perustuu kirjoitustestiin, jossa käyttäjän tulee kirjoittaa satunnaisia sanoja mahdollisimman nopeasti ja tarkasti. Testin lopussa sovellus kertoo käyttäjän kirjoitusnopeuden ja tarkkuuden.
Työn lopputuloksena saatiin ensimmäinen versio sovelluksesta, johon toteutettiin sovelluksen tärkeimmät toiminnot, eli kirjoitusnopeuden ja tarkkuuden mittaus. Sovelluksessa on kuitenkin paljon mahdollisuuksia jatkokehitykselle. Kehityskohteita ovat muun muassa numeroiden, symbolien ja muiden kuin englannin kielen sanojen harjoittelu. Projektiin valitut teknologiat osoittautuivat erinomaisiksi valinnoiksi.
Sovellus toteutettiin tekstipohjaisena käyttöliittymänä, sillä se mahdollistaa sovelluksen ajon suoraan tietokoneen komentoriviltä ilman ulkoisia riippuvuuksia, kuten selainta, internetyhteyttä tai graafista ympäristöä. Sovellus kehitettiin Go-ohjelmointikielellä käyttäen Bubble Tea -ohjelmistokehystä. Kirjoittamisen harjoittelu perustuu kirjoitustestiin, jossa käyttäjän tulee kirjoittaa satunnaisia sanoja mahdollisimman nopeasti ja tarkasti. Testin lopussa sovellus kertoo käyttäjän kirjoitusnopeuden ja tarkkuuden.
Työn lopputuloksena saatiin ensimmäinen versio sovelluksesta, johon toteutettiin sovelluksen tärkeimmät toiminnot, eli kirjoitusnopeuden ja tarkkuuden mittaus. Sovelluksessa on kuitenkin paljon mahdollisuuksia jatkokehitykselle. Kehityskohteita ovat muun muassa numeroiden, symbolien ja muiden kuin englannin kielen sanojen harjoittelu. Projektiin valitut teknologiat osoittautuivat erinomaisiksi valinnoiksi.