Nature Escapen strategia vuosille 2025-2027
Keisu, Iida (2025)
Keisu, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214753
Tiivistelmä
Työn taustana oli tarve luoda toimeksiantajayritykselle eli Nature Escapelle liiketoiminnan strategia, jonka myötä yritys saisi kaivattua systemaattisuutta toimintaansa ja näin kasvatettua liiketoimintaa eteenpäin. Yritykselle ei ollut aikaisemmin tehty strategiaa, joten työlle oli aito tarve.
Strategiaprosessin tavoitteena oli muodostaa selkeä ja käytännönläheinen strategia, joka ohjaa yrityksen liiketoimintaa tulevina vuosina 2025–2027. Strategian avulla pyritään edesauttamaan mahdollisimman pitkä yrityksen elinkaari ja kestävä kasvu. Työn oleellisena tutkimuskysymyksenä on, kuinka Nature Escape voi tulevaisuudessa erottua kilpailijoistaan ja pitää pintansa suurien toimijoiden rinnalla. Työssä analysoidaan sitä, minkälaisia strategisia valintoja ja priorisointia yrityksen on tehtävä, jotta se pysyisi relevanttina ja mielenkiintoisena monien palveluntarjoajien joukossa ja saisi hyödynnettyä tunnistetut kilpailuedut.
Strategian kehittämistyötä lähestyttiin laadullista toimintatutkimusta mukaillen hyödyntämällä monipuolisesti erilaisia työmenetelmiä. Nykytilan analysointia toteutettiin SWOT-analyysin ja Porterin viiden kilpailuvoiman mallin avulla. Ideointi- ja suunnitteluvaiheessa järjestettiin workshopeja johdon kesken sekä yrityksen ohjaajia osallistaen. Yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden näkemyksiä kerättiin kumppaneille toteutettujen puolistrukturoitujen teemahaastattelujen myötä. Kaikki kerätty aineisto, niin teoreettinen kuin empiirinen, koottiin johdon strategista päätöksentekoa varten.
Työn tuotoksena Nature Escapelle laadittiin uudet strategiset painopisteet sekä käytännönläheiset mittarit arvioimaan strategian onnistumista. Varsinaisen opinnäytetyön jälkeen strategiatyö jatkuu yrityksessä toimenpidesuunnitelman tekemisellä sekä vastuiden jakamisella. Myöhemmin yrityksen johto luo vielä virallisen strategia -dokumentin, joka esitellään sidosryhmille.
Opinnäytetyö peilaa luonnollisesti vain kyseisen yrityksen tilannetta ja strategisia linjauksia, mutta se voi toimia inspiraation lähteenä muille samantyylisille pienyrityksille, joissa rajatut resurssit ovat hidastaneet strategiatyön etenemistä. Työ toimii esimerkkinä joustavasta ja käytännönläheisestä strategiasta, joka on toteutettu sidosryhmiä osallistaen.
Strategiaprosessin tavoitteena oli muodostaa selkeä ja käytännönläheinen strategia, joka ohjaa yrityksen liiketoimintaa tulevina vuosina 2025–2027. Strategian avulla pyritään edesauttamaan mahdollisimman pitkä yrityksen elinkaari ja kestävä kasvu. Työn oleellisena tutkimuskysymyksenä on, kuinka Nature Escape voi tulevaisuudessa erottua kilpailijoistaan ja pitää pintansa suurien toimijoiden rinnalla. Työssä analysoidaan sitä, minkälaisia strategisia valintoja ja priorisointia yrityksen on tehtävä, jotta se pysyisi relevanttina ja mielenkiintoisena monien palveluntarjoajien joukossa ja saisi hyödynnettyä tunnistetut kilpailuedut.
Strategian kehittämistyötä lähestyttiin laadullista toimintatutkimusta mukaillen hyödyntämällä monipuolisesti erilaisia työmenetelmiä. Nykytilan analysointia toteutettiin SWOT-analyysin ja Porterin viiden kilpailuvoiman mallin avulla. Ideointi- ja suunnitteluvaiheessa järjestettiin workshopeja johdon kesken sekä yrityksen ohjaajia osallistaen. Yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden näkemyksiä kerättiin kumppaneille toteutettujen puolistrukturoitujen teemahaastattelujen myötä. Kaikki kerätty aineisto, niin teoreettinen kuin empiirinen, koottiin johdon strategista päätöksentekoa varten.
Työn tuotoksena Nature Escapelle laadittiin uudet strategiset painopisteet sekä käytännönläheiset mittarit arvioimaan strategian onnistumista. Varsinaisen opinnäytetyön jälkeen strategiatyö jatkuu yrityksessä toimenpidesuunnitelman tekemisellä sekä vastuiden jakamisella. Myöhemmin yrityksen johto luo vielä virallisen strategia -dokumentin, joka esitellään sidosryhmille.
Opinnäytetyö peilaa luonnollisesti vain kyseisen yrityksen tilannetta ja strategisia linjauksia, mutta se voi toimia inspiraation lähteenä muille samantyylisille pienyrityksille, joissa rajatut resurssit ovat hidastaneet strategiatyön etenemistä. Työ toimii esimerkkinä joustavasta ja käytännönläheisestä strategiasta, joka on toteutettu sidosryhmiä osallistaen.