POLVEN JA LONKAN TEKONIVELPOTILAAN DIGITAALISESTI TUETTU KUNTOUTUS: digitaalisen hoitopolun malli
Tuunainen, Sari (2025)
Tuunainen, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214646
Tiivistelmä
Digitalisaatio antaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa terveyspalveluja. Digitaalisilla palveluilla voidaan korvata ja täydentää perinteisiä hoitoprosesseja ja luoda uusia toimintatapoja. Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisalla on otettu käyttöön uusi digitaalinen palvelualusta ja mobiilisovellus, jotka mahdollistavat digitaalisten palveluiden laajentamisen Eloisan strategian ja kansallisten tavoitteiden mukaisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa malli polven ja lonkan tekonivelpotilaan digitaalisesti tuetusta kuntoutuksen hoitopolusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Eloisan digitaalisten palveluiden käyttöä ja tarjota ammattilaisille uudenlainen toimintatapa.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun tuplatimanttimallia. Timantin löydä-vaiheessa syntyi tiedon haun kautta teoreettinen viitekehys ja kuvaus polven ja lonkan tekonivelpotilaan kuntoutuksesta. Määritä-vaiheessa ryhmähaastattelun avulla selvitettiin digitaaliseen muotoon muutettavat kuntoutuksen vaiheet ja digitaaliset ohjausmenetelmät. Kehitä-vaiheessa Eloisan terapiapalvelun lähiesihenkilöt tarkastelivat digitaalisen hoitopolun vaikutuksia fysioterapeutin työhön ja tekivät SWOT-analyysin käyttöönoton vahvuuksista ja haasteista virtuaalisessa ideariihessä. Tuota-vaiheessa hoitopolku esitestattiin ja toimivuuden arvioinnissa käytettiin NPS®-kyselyä. Saatu aineisto analysoitiin teemoittamalla.
Palvelumuotoilun tuloksena syntyi polven ja lonkan tekonivelpotilaan digitaalisesti tuettu kuntoutuksen hoitopolkumalli, jonka rakenne ja sisältö muotoutuivat ryhmähaastattelujen perusteella. Virtuaalinen ideariihi toi esihenkilöille arvokasta tietoa fysioterapeutin työhön kohdistuvista vaikutuksista sekä käyttöönoton vahvuuksista ja haasteista. Saadut tiedot lisäsivät ymmärrystä digitaalisen palvelun käyttöönoton valmiuksista ja toimivat johtamisen työkaluina onnistuneen käyttöönoton tueksi. Esitestauksen perusteella polven ja lonkan tekonivelpotilaan digitaalisesti tuettu kuntoutuksen hoitopolkumalli koettiin onnistuneeksi, vaikka kehitettävääkin löytyi. Mallin käyttöönottoa odotetaan suurella kiinnostuksella.
Asiasanat: digitaalinen hoitopolku, tekonivel, kuntoutus, palvelumuotoilu, muutosjohtaminen Digitalization presents new opportunities to carry out health services. Digital services can be used to replace and complement traditional treatment processes and to create new courses of action. South Savo Wellbeing services county Eloisa has put a new digital service platform and a mobile app into operation, which enabling the expansion of digital services according to Eloisa’s strategy and national objectives.
The objective of the thesis was to produce a model of a digitally supported rehabilitation treatment path for knee and hip artificial joint patients. The objective of the thesis was to increase the use of Eloisa’s digital services and to offer professionals a new kind of method.
The study utilized the double-diamond model from service design. During the discovery phase, a theoretical framework and description of the rehabilitation of the knee and hip artificial joint patients were created through information retrieval. In the define phase, a group interview was used to determine the rehabilitation stages and digital control methods to be converted into digital form. In the development phase, the immediate superiors of Eloisa Therapy Service examined the effects of the digital treatment pathway on the work of physiotherapists and conducted a SWOT analysis of the strengths and challenges of the implementation in a virtual brainstorming session. In the production phase, the care pathway was pre-tested and the NPS® survey was used to assess its functionality. The resulting data was analyzed by thematic analysis
As a result of the service design, a digitally supported rehabilitation treatment path for knee and hip artificial joint patients was created. Its structure and content took shape based on group interviews. Virtual brainstorming provided the superiors valuable information about the impacts on the work of physiotherapists and the strengths and challenges of implementation. The acquired data increased the understanding of the implementation capabilities of digital service and served as management tools to support successful implementation. Based on the pre-testing, the digitally supported rehabilitation treatment path for knee and hip artificial joint patients was deemed successful, although there was room for improvement. The introduction of the model is awaited with great interest.
Keywords: Digital care pathway, artificial joint, rehabilitation, service design, change management
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa malli polven ja lonkan tekonivelpotilaan digitaalisesti tuetusta kuntoutuksen hoitopolusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Eloisan digitaalisten palveluiden käyttöä ja tarjota ammattilaisille uudenlainen toimintatapa.
Opinnäytetyö toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun tuplatimanttimallia. Timantin löydä-vaiheessa syntyi tiedon haun kautta teoreettinen viitekehys ja kuvaus polven ja lonkan tekonivelpotilaan kuntoutuksesta. Määritä-vaiheessa ryhmähaastattelun avulla selvitettiin digitaaliseen muotoon muutettavat kuntoutuksen vaiheet ja digitaaliset ohjausmenetelmät. Kehitä-vaiheessa Eloisan terapiapalvelun lähiesihenkilöt tarkastelivat digitaalisen hoitopolun vaikutuksia fysioterapeutin työhön ja tekivät SWOT-analyysin käyttöönoton vahvuuksista ja haasteista virtuaalisessa ideariihessä. Tuota-vaiheessa hoitopolku esitestattiin ja toimivuuden arvioinnissa käytettiin NPS®-kyselyä. Saatu aineisto analysoitiin teemoittamalla.
Palvelumuotoilun tuloksena syntyi polven ja lonkan tekonivelpotilaan digitaalisesti tuettu kuntoutuksen hoitopolkumalli, jonka rakenne ja sisältö muotoutuivat ryhmähaastattelujen perusteella. Virtuaalinen ideariihi toi esihenkilöille arvokasta tietoa fysioterapeutin työhön kohdistuvista vaikutuksista sekä käyttöönoton vahvuuksista ja haasteista. Saadut tiedot lisäsivät ymmärrystä digitaalisen palvelun käyttöönoton valmiuksista ja toimivat johtamisen työkaluina onnistuneen käyttöönoton tueksi. Esitestauksen perusteella polven ja lonkan tekonivelpotilaan digitaalisesti tuettu kuntoutuksen hoitopolkumalli koettiin onnistuneeksi, vaikka kehitettävääkin löytyi. Mallin käyttöönottoa odotetaan suurella kiinnostuksella.
Asiasanat: digitaalinen hoitopolku, tekonivel, kuntoutus, palvelumuotoilu, muutosjohtaminen
The objective of the thesis was to produce a model of a digitally supported rehabilitation treatment path for knee and hip artificial joint patients. The objective of the thesis was to increase the use of Eloisa’s digital services and to offer professionals a new kind of method.
The study utilized the double-diamond model from service design. During the discovery phase, a theoretical framework and description of the rehabilitation of the knee and hip artificial joint patients were created through information retrieval. In the define phase, a group interview was used to determine the rehabilitation stages and digital control methods to be converted into digital form. In the development phase, the immediate superiors of Eloisa Therapy Service examined the effects of the digital treatment pathway on the work of physiotherapists and conducted a SWOT analysis of the strengths and challenges of the implementation in a virtual brainstorming session. In the production phase, the care pathway was pre-tested and the NPS® survey was used to assess its functionality. The resulting data was analyzed by thematic analysis
As a result of the service design, a digitally supported rehabilitation treatment path for knee and hip artificial joint patients was created. Its structure and content took shape based on group interviews. Virtual brainstorming provided the superiors valuable information about the impacts on the work of physiotherapists and the strengths and challenges of implementation. The acquired data increased the understanding of the implementation capabilities of digital service and served as management tools to support successful implementation. Based on the pre-testing, the digitally supported rehabilitation treatment path for knee and hip artificial joint patients was deemed successful, although there was room for improvement. The introduction of the model is awaited with great interest.
Keywords: Digital care pathway, artificial joint, rehabilitation, service design, change management