Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Hotelli Nuuksiolle
Thomasson, Tiitu (2025)
Thomasson, Tiitu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214814
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle Hotelli Nuuksiolle. Hotelli tarjoaa majoituspalvelujen lisäksi kokouspaketteja, ohjelmapalveluita ja yritysjuhlia. Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka on liitteenä raportin lopussa. Työn tavoitteena oli lisätä yrityksen tunnettuutta ja saada sosiaalisen median avulla asiakasvirtaa nettisivuille. Opinnäytetyöllä pyrittiin tarjoamaan toimeksiantajayritykselle konkreettisia ja selkeitä toimenpiteitä sosiaalisen median markkinoinnille. Opinnäytetyö aloitettiin vuoden 2024 lopussa ja se valmistui toukokuussa 2025.
Markkinointisuunnitelma rajattiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti kolmeen kanavaan: Instagramiin, Facebookiin ja LinkedIniin. Kanavat valittiin niiden ajankohtaisuuden ja kohderyhmien sopivuuden perusteella. Työ on ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä yrityksellä ei aiemmin ole ollut käytössään erillistä markkinointisuunnitelmaa.
Raportti koostuu tietoperustasta, empiirisestä osasta, pohdinnasta ja tuotoksesta. Tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia ja vastuullisuusviestintää. Tietoperustassa esitellään myös SOSTAC®-markkinointimalli. Mallin vaiheet, nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikka, toteutus ja seuranta ohjasivat tuotoksen rakentumista. Mallin avulla markkinointisuunnitelmasta saatiin opintyön sekä toimeksiantajan tavoitteita tukeva. Tietoperustassa hyödynnettiin monipuolista kirjallisuutta lähteenä. Lähteitä käytettiin suomen, sekä englannin kielellä. Empiirisessä osassa esiteltiin toimeksiantajan lähtökohta ja tarpeet tuotokselle, käytetyt menetelmät ja markkinointisuunnitelman tuottamisen kuvaus. Pohdintaluvussa arvioitiin työn onnistumista, omaa oppimista sekä esitettiin jatkokehitysehdotuksia.
Markkinointisuunnitelma rajattiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti kolmeen kanavaan: Instagramiin, Facebookiin ja LinkedIniin. Kanavat valittiin niiden ajankohtaisuuden ja kohderyhmien sopivuuden perusteella. Työ on ajankohtainen ja tarpeellinen, sillä yrityksellä ei aiemmin ole ollut käytössään erillistä markkinointisuunnitelmaa.
Raportti koostuu tietoperustasta, empiirisestä osasta, pohdinnasta ja tuotoksesta. Tietoperustassa käsitellään digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia ja vastuullisuusviestintää. Tietoperustassa esitellään myös SOSTAC®-markkinointimalli. Mallin vaiheet, nykytila-analyysi, tavoitteet, strategia, taktiikka, toteutus ja seuranta ohjasivat tuotoksen rakentumista. Mallin avulla markkinointisuunnitelmasta saatiin opintyön sekä toimeksiantajan tavoitteita tukeva. Tietoperustassa hyödynnettiin monipuolista kirjallisuutta lähteenä. Lähteitä käytettiin suomen, sekä englannin kielellä. Empiirisessä osassa esiteltiin toimeksiantajan lähtökohta ja tarpeet tuotokselle, käytetyt menetelmät ja markkinointisuunnitelman tuottamisen kuvaus. Pohdintaluvussa arvioitiin työn onnistumista, omaa oppimista sekä esitettiin jatkokehitysehdotuksia.