Sosiaalisen median hyödyntäminen parturi- kampaamoalan yrityksessä : case Kampaamo Minna Hukkanen
Hukkanen, Ville (2025)
Hukkanen, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214769
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsitteli sosiaalisen median hyödyntämistä parturikampaamoalan markkinoinnissa tapaustutkimuksena. Työn tavoitteina olivat muun muassa asiakashankinnan tehostaminen ja brändin tunnettavuuden kasvattaminen. Työssä käytettiin SOSTAC-mallia, joka jäsensi markkinoinnin vaiheet selkeästi. Aluksi analysoitiin yrityksen nykytila ja toimintaympäristö. Instagram ja Facebook olivat jo käytössä, mutta niiden potentiaalia ei ollut täysin hyödynnetty, ja TikTok tunnistettiin lupaavaksi uudeksi kanavaksi. Kohderyhmäanalyysissa tunnistettiin eri asiakassegmenttejä, kuten 25–50- vuotiaat työssäkäyvät aikuiset ja nuoremmat trenditietoiset asiakkaat. Markkinointistrategia keskittyi visuaaliseen sisältöön, kuten ennen-jälkeenkuviin, hiustrendivideoihin ja vuorovaikutteisiin elementteihin, joita julkaistaisiin säännöllisesti. Lisäksi suunniteltiin paikallisesti kohdennettuja mainoskampanjoita ja yhteistyötä mikrovaikuttajien kanssa. Toimenpiteet jaettiin konkreettisiin vaiheisiin ja markkinoinnin onnistumista seurattiin mittareilla, kuten sitoutumisasteella ja ajanvarausten määrällä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja käytännönläheinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma.